Här har vi lurats att köra dieselbil, skriver Kvällspostens krönikör Lars Klint. Foto: LASSE SVENSSON
Här har vi lurats att köra dieselbil, skriver Kvällspostens krönikör Lars Klint. Foto: LASSE SVENSSON
Lars Klint

"Jag är förbannad – här har man lurats att köra dieselbil"

Publicerad

Jag - en dieseldåre.

Jag är förbannad. Jag känner mig lurad.

För ett par år sedan blev jag motvilligt övertalad att köpa en bränslesnål dieselbil. Av miljöskäl. Jag påstods göra en stor insats för samhälle och klimat och belönades med flera års befrielse från bilskatten.

Och nu då?

Nu är jag en miljöbov som på sikt riskerar körförbud så fort jag närmar mig tättbebyggt område. Och lika bra är det. Mitt dieselmonster med fjuttiga 116 hästkrafter sprider kväveoxider som fördummar människors hjärnor innan de tar livet av flera tusen européer per år. 

 

Det är klart att Volkswagens gigantiska utsläppsbluff inte var något enskilt påhitt i den globalt stenhårda bilindustrin. Nu avslöjas manipulationer och samordnade hemlighetsmakerier med avgasreningsmetoder inom hela den tyska biltillverkningen.

Hur det står till i Sverige vågar jag inte gissa. 

Jag konstaterar bara att min Volvo v50 Classic årsmodell 2012 inte alls har en medelförbrukning vid blandad körning på 4.3 liter per tio mil, som registreringsbeviset anger. Enligt mätaren ligger snittet mellan 5.2 och 6.0 liter. Volvo och försäljaren hyllade den här modellens enormt låga utsläpp av koldioxid. Det må vara sant. Bilprovningen klagar i alla fall inte. 

Om kväveoxider sades det däremot inte ett ord. Och inga upplysningar i dokumentationen från Volvo. Jag borde naturligtvis själv ha frågat hur det var ställt med mängden av de här osynliga ultrapyttesmå partiklarna i avgaserna. Men jag kom mig aldrig för det. Jag var uppslukad av informationen om de förskräckligt fula navkapslarna, aerodynamiskt utformade för att ytterligare dämpa bränsleförbrukningen.

 

Jag hade då alltid kört bensinbilar, oftast Volvon med starka och snabba motorer. Nu gled jag fram i en tråkig och trög kombi. Men bekväm, säker och framför allt - ekonomisk, klimatsmart och miljöklassad, kategori fem. Det kändes rätt och ansvarsfullt.

Pyttsan. 

Jag sprider sotpartiklar, giftgaser och död vart än jag puttrar fram. Det är naturligtvis en skandal att bilindustrin, forskningen, transportmyndigheter och politiker inte tidigare fått upp ögonen för omfattningen och riskerna med dieselns kväveoxidutsläpp. 

Nu drivs man till panikåtgärder - förbud mot dieseltrafik i stadskärnor, upprättande av miljözoner och avgifter. Ny motormjukvara och dyra tilläggsreningar som konsumenterna kan tvingas montera för att få använda bilen. 

 

Veckans krismöte i Berlin, där tyska politiker och företrädare för bilindustrin diskuterade hur man kommer åt problemet, tycks bara ha skyndat på utfasningen av den dieseldrivna personbilsparken i Europa. Tillverkarna tvingas komplettera över fem miljoner fordon. Nya bekymmer, kostnader och bakslag för dieseln. Från att under hela 2000-talet ha uppmuntrats och vuxit fram som det populäraste och allt miljövänligare drivmedelsalternativet  är dieseln nu brännmärkt och på väg att förbjudas.

Hela bilbranschen tappar i trovärdighet och respekt. Samtidigt som misstankarna finns där - om att korruption, osunda politiska och finansiella kopplingar bidragit till att möjliggöra utsläppsfusket och mörka riskerna med kväveoxiden i  dieselavgaserna.

 

Klart man blir förbannad och känner sig lurad som bilägare och konsument. Och förstår att miljörörelsen är kritisk, att åtgärderna inte räcker.

Den enda ljuspunkten är att hela skandalen ytterligare skärper och snabbar på ansträngningarna att ta fram effektiva alternativ till förbränningsmotorer och fossila bränslen.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag