Foto: / OKÄNDFoto: / OKÄND
 Foto: / OKÄND
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERGFoto: CHRISTIAN ÖRNBERG
 Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Foto: JACOB FORSELL / EXPFoto: JACOB FORSELL / EXP
 Foto: JACOB FORSELL / EXP
Katrin Säfström

Bamse och Pippi hade aldrig accepterat hjärtlösheten

Publicerad

”Den som är stark måste också vara snäll”. Om det var seriebjörnen Bamse som sa det först eller Pippi Långstrump kan vi låta vara osagt, men innebörden är tydlig och illustrerar en fortsättning på det jag skrev om i förra veckan: myndighetspersoners och omsorgspersonals maktutövning gentemot värnlösa människor.

Tack alla ni som har hört av er under veckan. Det här ämnet engagerar onekligen och jag har tagit emot så många historier om hur utsatta personer blivit illa hanterade av sådana som har makten att bestämma.

En kvinna berättar om när hon skyndade till akuten i Malmö för att en anhörig körts dit med ambulans. När hon kommer fram ligger personen i bara underkläder på en brits utan något att skyla sig med.  Intill ligger patienter uppradade på britsar med bara två meters mellanrum med draperier emellan som bara används om de medföljande drar för dem. 

Och som kvinnan påpekar: ”När man är mitt i stor sorg och rädsla så behöver man tryggheten i att bli sedd och omhändertagen. Man behöver vårdpersonal som ser människan och inte bara ett vårdpaket som ska kopplas till deras fina mätinstrument och provtagningsapparater.”

Hennes anhöriga var missbrukare och hon funderar över om det var därför hen som patient och hon som anhörig inte fick ett värdigt bemötande.

”Vi kanske var som smuts som tog resurser från deras redan överbelastade organisation.”

Hon berättar också om en äldre kvinna som låg för döden bakom ett draperi som anhöriga dragit för.

Sånt här ska man inte behöva uppleva. Och även om många av oss mött såväl fantastisk vårdpersonal som nonchalant sådan är det mest otroliga att de omtänksamma givetvis jobbar i samma utsatta stress som de maktfullkomliga. Hur kan man då bli så olika bemött?

 

Det visar bara att man kan välja hur man bemöter folk

 

För det är ju på sitt sätt en märklighet att en vresig sköterska bryskt säger till mig: ”Sådan service sysslar vi inte med” när jag försiktigt ber om hjälp i några minuter med att se till en av mina nyopererade barn som sitter illamående efter sövning i en rullstol medan jag hämtar bilen för hemfärd från sjukhuset. Och en annan sköterska som hör frågan säger: ”Självklart hjälper jag dig” och är hur tillmötesgående som helst. Det är möjligt att den senare bröt mot rutinerna, eller han kanske hanterade stressen bättre, vad vet jag. Det visar bara att man kan välja hur man bemöter folk.

Samtidigt känner vi alla till vårdens och omsorgens utsatta personal. Händerna har blivit färre på de flesta ställen och tempot är högt. Förstås ett resultat av beslut fattade av politiker och tjänstemän. 

Ytterligare en läsare hör av sig och bidrar med ett citat av den franske poeten och filosofen Paul Valéry: ”Politik är konsten att hindra människor från att lägga sig i vad som angår dem”.

Och det är väl det som är kärnan: att vi måste fortsätta att protestera mot huvudlösa beslut och ännu mer reagera och agera när saker går fel, och visa att vi faktiskt har rätt att påverka det som angår oss.

En annan läsare skriver att politiker och tjänstemän glömmer bort varför de har sina uppdrag och jobb. Att det faktiskt inte är vi som är till för dem utan de som är till för oss. Onekligen en rimlig reflektion.

Har samhällsklimatet blivit hårdare? Ja, en del läsare som hört av sig den här veckan är inne på det. Att sättet på hur vi förhåller oss till varandra definierar just vårt samhällsklimat. 

Men det är väl därför vi behöver reflektera så mycket mer över hur vi behandlar varandra, och att vi faktiskt inte behöver acceptera ett hjärtlösare tempo utan att protestera. Bamse och Pippi hade aldrig gjort det.

Katrin Säfström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag