Johan Wall

Rätt tänkt – men kan bli tvärtom

Publicerad

Paul Myllenberg vill ha med fler lag i Champions League.

Rätt tänkt av en man med visioner.

Tyvärr, för svenska klubbars del, kan verkligheten bli den motsatta.

Inom kort kan Champions League vara en global turnering som de allsvenska klubbarna knappt får känna doften av.

Fundera på det ett par varv.

Vill Manchester United, Real Madrid, Barcelona och Paris Saint-Germain bredda Champions League genom att åka till Borås Arena och Olympia, eller vill de hellre öppna upp marknaderna i Sydamerika, Asien och Mellanöstern?

Tror ni att AC Milan kan sälja flest tröjor i Sverige, Japan, Brasilien eller Qatar?

Föga förvånande ställer sig Helsingborg, Efsborg, Rosenborg och övriga nordiska klubbar positiva till att Champions League blir en turnering som fler europeiska lag kan kvala in till .

M en det är inte de nordiska småklubbarna som sitter på makten i frågan.

Det kommer det aldrig att bli.

European Club Association (ECA) och Uefa lyssnar givetvis mer på de stora i England, Tyskland, Italien, Spanien - och varför skulle de vilja ge sig in på en död marknad när det finns potential att blidka de enorma fansskaror som finns runtom i världen?

När Paul Myllenberg och de övriga i ECA samlades i Qatar för drygt en vecka sedan var det förmodligen ingen tillfällighet att det var just i Qatar.

Och att 31 klubbar från Afrika, Sydamerika, Asien och Oceanien deltog är självklart inte heller någon tillfällighet.

Officiellt var de utomeuropeiska inbjudna för att under en workshop studera hur ECA är organiserat och vad de uppnått sedan uppstarten 2008.

ECA:s ordförande Kar l -Heinz Rummenigge (FC Bayern Munchen) och de båda vice ordförandena Umberto Gandini (AC Milan) och Sandro Rosell (FC Barcelona) höll tal - och de övriga pamparna lyssnade.

Mötet i Doha i Qatar kan mycket väl vara startskottet för ett världsomspännande Champions League.

Fotbollskanalens chef- redaktör Olof Lundh svänger sig ofta med ordspråket "man behöver inte vara indian för att se tecken i skyn".

Sällan har det varit så passande som nu.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida