Kom för tidigt till jobbet – fick sparken

Publicerad

Tre anställda kom för tidigt till arbetet den första dagen – då fick de sparken. Företagets vd hotade sedan de nyanställda att hugga handen av den som stal. En kvinna grät första dagen på jobbet.

Landskrona kommun har nu avbrutit samarbetet med det nystartade Kvalitet Scandinavia Landskrona AB, avslöjar Helsingborgs Dagblad.

Företaget rekryterade personal till sin nystartade verksamhet i våras. När två av de nyanställda som tidningen har pratat med kom till jobbet första dagen i början av juli, möttes de av en gråtande kvinna. Hon och två andra anställda hade blivit sparkade direkt eftersom de kom för tidigt till jobbet.

– Hon låg på knä och bönade, please, please, för att få behålla jobbet. Vi blev helt chockade, säger kvinnan till tidningen.

Första testet

Även kvinnan och mannen som tidningen pratat med, var på plats tio minuter innan arbetsdagen skulle starta klockan 8.45. Deras ankomsttider noterades.

– Vd:n sa att det var första testet. Men jag ville vara i tid. Hur kan de sparka folk för att de är i tid?

Tonen var hård under den efterföljande introduktionen.

– Det var mycket prat om ifall det inte passar är dörren där. Han sa att om ni stjäl så hugger jag handen av er.

Pekade ut kriminella

Enligt Helsingborgs Dagblads källor pekade vd:n också ut några av medarbetarna som kriminella.

Lönen var 100 kronor i timmen – oavsett tidigare erfarenhet och långt ifrån det tidigare löftet om 22 000 kronor i månaden. Arbetsuppgifterna var att reparera saker åt tillverkningsföretag, som Haldex.

I slutet av dagen frågade vd:n, Robert Mascoll Taylor, vilka som ville stanna kvar och frivilligt städa lagerlokalen. Kvinnan och mannen uppfattade att detta skulle göras utan lön. Många stannade – själva valde de att säga upp sig.

Kände att något var fel

Kvinnan, som har fem års erfarenhet av logistikbranschen, kände från början att något var fel. Vd:n kunde ringa klockan nio på kvällen, men sedan gick det inte att nå företaget på telefon.

Vd för företaget heter Robert Mascoll Taylor. Han menar att de hårda tidsreglerna är en anpassning till kundernas krav.

– Om tiden är satt till 8.45 för att jobbet startar klockan 9 så finns det en anledning till det. 15 minuter är okej för att hinna byta om. Det kallas för "clean instructions" och om man inte klarar av det så klarar man inte av jobbet, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Att han skulle ha hotat att hugga av de anställdas händer eller pekat ut några som kriminella, förnekar han.

Minna Wallén
Minna Wallén

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag