Johanna Nylander: Tänd en extra lampa på lördag

Publicerad
Uppdaterad
På lördag infaller Earth Hour. Ett världsomspännande evenemang där kommuner, städer, organisationer och privatpersoner deltar genom att släcka alla lampor (och andra stora strömkällor) mitt under Expedition Robinson mellan halv nio och halv tio på kvällen.
Aktionen drivs av Världsnaturfonden som gjort släckta lampor till ett kommersiellt jättejippo. I skrivande stund har tusentals privatpersoner, hundratals organisationer, kommuner, företag och skolor (som att det finns särskilt många tända lampor i landets skolor halv nio en lördagskväll), anmält att de kommer delta i evenemanget. Flera sydsvenska kommuner som Malmö, Trelleborg, Kristianstad, Halmstad och Alvesta kommer på något sätt att delta med allt från ett mörkt Turning Torso till en hel helg utan gatubelysning i Björnstorp.
Mjölkpaket färgas svarta, företag anammar konceptet och får gratis PR, och youtubefilmerna från tidigare Earth Hour-event, där Sydneys gatubelysning släcks ner, ser riktigt snygga ut. Samtidigt visar satellitbilder över Nordkorea ett nedsläckt land varje kväll, opåverkat av både klimatjippo och världssamvete.

Syftet med Earth Hour är att sätta klimatfrågan i centrum och "sända en signal till världens makthavare" så att de fattar bättre beslut för framtiden. Ett behjärtansvärt syfte, men vem vill egentligen inte att våra makthavare skall "fatta de beslut som krävs för en framtid på jorden"? Dessutom, beroende på ljus och elkälla, lär stearinljusen som kommer tändas som ersättning för lamporna snarare öka koldioxidutsläppen för kvällen.
Snabba enkla aktioner för konsensusfrågor blir allt vanligare. Facebookgrupper, "causes" och jackslafsband i regnbågens alla färger blir frikorten som säger att vi på något sätt är duktigare än alla andra. Världen blir ju så mycket bättre av att någon bär en röd tröja, eller skriver under en protestlista mot en dödlig sjukdom. Antalet personer som faktiskt gillar gatuvåld, cancer och regnvattenförsurningar är med största säkerhet lätträknade.
Symboler kan vara bra ibland, men "ett klick - fixat"- kampanjerna bistår snarare de goda syftena med en björntjänst. De idealiserar ställningstaganden i stället för de handlingar som kan förbättra världen. De där små förändringarna man måste stå ut att göra varje dag är långt mycket bättre för både miljö och människor, än ett symboliskt tryck på lampknappen. För att inte tala om alla pengar som i dag läggs på att marknadsföra nämnda symbolkampanjer.

Ta och titta
på Expedition Robinson i lugn och ro på lördag kväll. Tänd en extra lampa och njut av en upplyst tillvaro. Se över energikonsumtionen, gör energismarta val i vardagen och strunta i menlösa symbolhandlingar. Bra gärningar behöver inte demonstreras för allt och alla, vare sig det är på Facebook eller på gatan, och bra gärningar kräver mer handling än ett klick, vare sig klicket är på datorskärmen eller om det är på lampans strömbrytare. Det är handlingar och inte symboler som krävs för en framtid på jorden.
Johanna Nylander

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag