Gym i Malmö gav parrabatt - men bara till "kille+tjej"

Publicerad
Uppdaterad
Ett gym i Malmö har anmälts för att ha diskriminerat homosexuella. Gymmet gav parrabatt - men bara till "kille+tjej".
Nu ska ärendet granskas av Homo.
Kampanjen var enligt gymmets ägare ett sätt att locka dit fler tjejer. Eftersom speciell rabatt för tjejer inte är tillåten valde man modellen med riktad parrabatt.
Men riksdagsledamoten Anders Wallner, miljöpartiet, såg annonsen och reagerade på prissättningen och formuleringen - som tydligt uteslöt homosexuella par.

Kontaktade Homo

Så Wallner tog kontakt med gymmet.
- Först pratade jag med personalen och påpekade att det var diskriminerande och att det stred mot lagen, men jag fick ingen respons. Då kontaktade jag Homo, säger Wallner till KVP.se.
Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning (Homo) har nu valt att granska gymmet.
– Jag tror att det handlar om omedveten diskriminering i det här fallet. Man har inte suttit och tänkt ”nu ska vi utesluta bögar och flator”. Men ville man locka tjejer hade väl det ultimata varit att satsa på flatpar, säger Wallner.

Borta från hemsidan

Sedan Homo börjat granska gymmet har kampanjen tagits bort från hemsidan.
- Vi diskriminerar inte någon, en av våra anställda är homosexuell. Innan den nya lagen kom hade vi ett lägre pris för tjejer. Nu gäller samma pris för alla, säger ägaren Van Huy.
Han säger sig inte känna till att Anders Wallner vid ett flertal tillfällen kontaktat gymmet och påpekat att kampanjen stred mot lagen.
Kan ni förstå att folk upprörs?
– Ja, men hade vi inte skrivit som vi gjorde kunde två kompisar som inte varit par kommit in och velat ha rabatt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag