Allt fler köper DNA-test

Publicerad
Uppdaterad
Allt fler använder DNA-test för att få fram fakta om släktskap.
Men det handlar inte om att få tillbaka pengar. Sanningen som är det viktiga.
- Antalet tester ökar stadigt, säger Bo Erlandsson, som har ett företag som erbjuder faderskapstest.
Sedan 2005 erbjuder han tjänsten pappatest.se på Internet. Förra året skickade han 700 prov till det amerikanska samarbetsbolaget Global DNA Testing. I år väntas det bli 1 000.
- Det är mycket lätt att utföra testet själv och det har blivit billigt.
Ofta handlar det om att få visshet när det kanske ligger och gnager och ger funderingar.

Säkerhet på 99,9 procent

I DNA-testet jämförs 16 genetiska markörer. Säkerheten ligger på minst 99,9 procent. Och testerna behöver inte bara handla om faderskap.
- Många vill veta om de verkligen är syskon eller släkt på andra sätt.
En ny grupp har också ökat bland kunderna.

Testar nye mannens barn

- Det är många kvinnor vill veta om den nye mannens barn verkligen är hans, att det är "äkta" barn som följer med in i deras nya liv tillsammans. Jag tror kanske att kvinnor är mer medvetna och vill ha sånt klart från början, gissar Bo Erlandsson.
För att DNA-testet ska gälla i svensk domstol krävs ett kontrollprov utöver det som privatpersonerna själva tagit.

Anette Fröstberg

redaktionen@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag