UPPSVING. Den gamla kurorten Vittsjö kan få ett uppsving när stationen åter får tågstopp, med Pågatåg. I dag finns det en restaurang i stationshuset och några gamla personvagnar har parkerats på ett stickspår framför. Göran Svärd, tidigare vd för Kristianstads läns trafik AB, är hjärnan bakom projektet Pågatåg Nordost. Foto: Kenneth Larsson
UPPSVING. Den gamla kurorten Vittsjö kan få ett uppsving när stationen åter får tågstopp, med Pågatåg. I dag finns det en restaurang i stationshuset och några gamla personvagnar har parkerats på ett stickspår framför. Göran Svärd, tidigare vd för Kristianstads läns trafik AB, är hjärnan bakom projektet Pågatåg Nordost. Foto: Kenneth Larsson

Vill bygga ut Pågatåget

Publicerad
Uppdaterad
HÄSTVEDA. För tre år sedan fick han idén och om 16 månader kan den börja förverkligas - ett helt nytt Pågatågsnät i nordöstra Skåne, Blekinge och Småland. Ett nät som ger 14 nya orter pågatåg! Göran Svärd, tidigare vd för länstrafikbolaget i Kristianstads län, är optimist och tror att förhandlingarna går i lås i vår.
- Vi kallar det här Pågatåg Nordost och bakom står elva kommuner, berättar Göran.
- Tidigare var det så att varje kommun kämpade för att en viss ort skulle få tågtrafik.

Finns tidtabeller

- Men jag insåg att det krävdes ett helhetsgrepp. Och i nordöstra Skåne finns ett antal elektrifierade järnvägar av god standard som skulle kunna utnyttjas.
I Göran Svärds förslag ingår konkreta tidtabeller, utarbetade av konsulten Lennart Serder som var med och drog i gång den övriga pågatågstrafiken i Skåne i början av 1980-talet.

Hässleholm blir nav

Pågatåg Nordost innebär att Hässleholm blir ett nav för ett helt nytt nät pågatågslinjer.
Följande nya "tåglösa" orter kan enligt förslaget därmed få pågatågstrafik: Tjörnarp, Sösdala, Bjärnum, Vittsjö, Önnestad, Fjälkinge, Ballingslöv, Hästveda, Killeberg, Diö, Liatorp, Eneryda, Vislanda och Gemla.
Dessutom innebär satsningen utökad tågtrafik för Höör, Hässleholm, Markaryd, Vinslöv, Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Osby, Älmhult, Alvesta och Växjö.

Låg kostnad

- Det behövs åtta- nio tågsätt för att klara av trafiken och totalt kostar kalaset, med perronger, ett nytt mötesspår i Bjärnum cirka 189 miljoner kronor, en i sammanhanget låg kostnad för att kunna utveckla en hel region i Skåne och Småland, säger Göran Svärd.
Region Skånes styrelse har i princip sagt ja till förslaget och just nu förhandlar kommuner, banverket och Region Skåne om kostnadsfördelningen, förhandlingar som ska vara klara senast sista april.

En ny framtid

Förhandlingarna leds av Öresundsbrons förre vd Sven Landelius.
- Delar av Pågatåg Nordost kan börja fungera redan sommaren 2010. Då börjar en ny framtid för de här orterna, säger Svärd.
Kenneth Larsson
Kenneth Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag