Bara timmar efter att 8-åriga Viktoria skickats hem från akuten dog hon. Foto: PrivatBara timmar efter att 8-åriga Viktoria skickats hem från akuten dog hon. Foto: Privat
Bara timmar efter att 8-åriga Viktoria skickats hem från akuten dog hon. Foto: Privat
Nu är familjen kritiska till hur personalen på akuten i Ljungby hanterade fallet. "De försökte inte ens hjälpa henne", säger flickans storasyster Nalin Khalat, 18. Foto: PrivatNu är familjen kritiska till hur personalen på akuten i Ljungby hanterade fallet. "De försökte inte ens hjälpa henne", säger flickans storasyster Nalin Khalat, 18. Foto: Privat
Nu är familjen kritiska till hur personalen på akuten i Ljungby hanterade fallet. "De försökte inte ens hjälpa henne", säger flickans storasyster Nalin Khalat, 18. Foto: Privat
Nu har Region Kronoberg inlett en utredningsanalys av dödsfallet. Foto: Totte LindbergNu har Region Kronoberg inlett en utredningsanalys av dödsfallet. Foto: Totte Lindberg
Nu har Region Kronoberg inlett en utredningsanalys av dödsfallet.  Foto: Totte Lindberg

Viktoria, 8, skickades hem från akuten – dog

Publicerad

I två dagar hade 8-åriga Viktoria Khalat varit varm, orkeslös och haft kräkningar - men när familjen åkte till akuten i Ljungby blev de hemskickade och rekommenderade att ge henne Alvedon.

Morgonen därpå var hon död – nu tänker familjen anmäla sjukvården till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– De försökte inte ens hjälpa henne. Allt de gjorde var att ta tempen, sedan skickade de hem oss, säger flickans 18-åriga storasyster Nalin Khalat.

Viktoria Khalat från Ljungby hade varit hemma från skolan både under torsdagen och fredagen.

Sent på fredagskvällen den 29 januari blev hon sämre.

– Hon hade verkligen inga krafter och hon mådde inte bra. Pappa fick bära henne ut i bilen, säger Nalin Khalat.

Vid midnatt tog pappa, Viktoria och storasyster Nalin i bilen till akuten i Ljungby.

Efter en stunds väntan fick de komma in i ett undersökningsrum. Nalin Khalat berättade att systern hade varit sjuk de senaste två dagarna kräkts, varit allmänt orkeslöst och knappt ätit något alls. Viktoria själv sa att hon hade varit varm i kroppen.

– Sköterskorna tog tempen på henne. Först i det ena örat, som visade 35 grader, och sedan i det andra, som visade 36 grader. Men vi fick aldrig träffa någon läkare. Sköterskan sa att hon såg att min syster var blek, men lugnade oss och sa att det inte var någon fara. De sa att vi skulle åka hem och rekommenderade oss att ge henne Alvedon, säger Nalin Khalat.

Skickades hem med telefonnummer

Hon uppskattar att undersökningen var över på tio minuter.

Innan familjen åkte hem igen sa personalen att en läkare fanns på plats klockan 08 morgonen därpå. De fick också ett telefonnummer till sjukhuset Växjö och blev uppmanade att ringa dit om flickan blev sämre.

Med stöd från sin pappa kunde 8-åringen på egna ben gå ut till bilen.

– Men när vi kom hem gick hon och la sig direkt och vi märkte på henne att hon inte mådde bra, säger Nalin Khalat.

Bara ett par timmar senare, vid femtiden på lördagsmorgonen, väckte Viktoria sin mamma.

– Hon kräktes och sa att hon hade ont. Så pappa och en av mina bröder tog med henne till akuten igen.

Men på akuten i Ljungby drabbades Viktoria av ett hjärtstopp som inte gick att häva, skriver Smålänningen som var först med att rapportera om händelsen.

Sjukhuset utreder dödsfallet

Stefan Ahlrik, pressekreterare vid Region Kronoberg, säger att en utredningsanalys av dödsfallet har inletts.

Dödsorsaken är fortfarande okänd och 8-åringens kropp kommer att obduceras på rättsmedicin i Lund. Smittskyddsläkare Arne Runehagen uppger för Smålänningen att flickan bar på ett influensavirus när hon dog, men tror inte att det var viruset som dödade henne.

– I den utredningen kommer vi att titta på vad det är som har hänt och gå igenom allt från första kontakten med sjukvården. Vi kommer att intervjua alla inblandade, säger Stefan Ahlrik.

När utredningen är klar kommer sjukvården ta ställning till om de ska göra en lex Maria-anmälan eller inte.

Familjer: Anmäler direkt

Familjen Khalat är mycket kritisk till sjukvårdens hantering av ärendet och har beslutat sig för att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– Vi ska anmäla. Så här får det inte gå till. Det kändes som de inte ens försökte. De gav henne inte tid. Hade de hjälpt henne första gången kanske hon hade överlevt. Det som sårar oss mest är att de inte ens försökte, säger Nalin Khalat.

Nalin Khalat beskriver lillasystern som en riktig glädjespridare.

– Hon var alltid pigg och glad och älskade verkligen att gå i skolan. Hon tog alltid hand om sin lillebror och lekte med sin lillasyster.

Om knappt två veckor skulle hon ha fyllt 9 år.

– Vi är fortfarande i chock hela familjen. Vi kan inte förstå att hon verkligen är borta, säger Nalin Khalat.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag