Foto: Therese ThomasdotterFoto: Therese Thomasdotter
 Foto: Therese Thomasdotter
Foto: Therese ThomasdotterFoto: Therese Thomasdotter
 Foto: Therese Thomasdotter
Foto: Therese ThomasdotterFoto: Therese Thomasdotter
 Foto: Therese Thomasdotter
Foto: Therese ThomasdotterFoto: Therese Thomasdotter
 Foto: Therese Thomasdotter

Vänder på roller med män i kvinnliga poser

Publicerad

Studenterna Johanna Rosberg, 24, och Therese Thomasdotter, 25, på Malmö högskola vände på rollerna – och satte män i klassiskt kvinnliga modellposer.

Med bilderna, som är en del av deras examensarbete, vill de visa hur kvinnor och män skildras.

– Det är tänkt att ge lite skratt men även vara en ögonöppnare. Så här blir det tydligt hur konstiga normer det finns, säger de.

När Johanna Rosberg, 24, och Therese Thomasdotter, 25, skulle skriva sitt examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap ville de skriva om normskapande och genus. Det är frågor som intresserar dem båda men som de aldrig studerat djupare, säger de.

Det blev uppsatsen "Att skapa ett problem och sälja en lösning”, där de analyserat konstruktionen av femininitet i modemagasinet Elle. För att nå ut med sitt budskap tänkte studenterna till.

– Hur når man ut? Humor brukar vara ett bra medel. Så vi tänkte att vi vänder på rollerna, säger Johanna Rosberg.

Vill inte förlöjliga killarna

De valde ur några av magasinets nummer. Sedan arrangerade de omslagsfotografierna men bytte Elles kvinnliga modeller mot män som poserade likadant. Bilderna har de publicerat på en blogg tillsammans med sin uppsats och sedan spridit länken i sociala medier.

Therese Thomasdotter som tog bilderna är nöjd med resultatet.

– Det blev över förväntan. Just att vi inte förlöjligar killarna, utan efterliknar bilderna rakt av. Det är det som gör det här annorlunda än tidigare försök att vända på rollerna, säger hon.

– Vi har försökt göra bilderna så lika som möjligt. Det var viktigt för oss. Modellerna är inte sminkade till tjejer och vi har inte valt äldre, feta medelålders män, som det har gjorts förr, säger Johanna Rosberg.

Kvinnornas utseende beskrivs

I sin uppsats har de kommit fram till att magasinet långt ifrån omedvetet konstruerar könen och visar upp olika normer. Fokus ligger på framgång och lycka via heterosexuella relationer, klassisk femininitet och maskulinitet, säger Johanna Rosberg.

Inte bara i bilderna utan även i tidningarnas texter såg de stora skillnader i hur kvinnor respektive män skildras. Till exempel fick intervjuade kvinnor frågan vad de vill ändra på sin kropp – det utgicks från att de ville förändra sitt utseende.

De säger att de hittade beskrivningar av de intervjuade kvinnornas utseende i stort sett samtliga ingresser. "Hon är tunnare än förväntat" eller "hon är nygift och galet snygg" är två exempel.

– När det handlar om män ligger fokus på profession och man beskriver i stället deras arbetsplats och skrivbord.

 

Här kan du följa projektet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag