Samuel West föreslår mer lek på jobbet. Foto: Mark Thomas/REX
Samuel West föreslår mer lek på jobbet. Foto: Mark Thomas/REX

Vägen till framgång i företag: Lek på jobbet

Publicerad

Glöm prestationskrav, försäljningssiffror och tråkiga möten.

Vill du lyckas på jobbet är det lek som gäller, visar en ny studie.

– Vill du ha kreativa medarbetare så räcker det inte med ett skrivbord, fika klockan nio och sen stämpla ut vid tre, säger Samuel West, forskare vid institutionen för psykologi på Lunds universitet.

Som psykolog behandlade Samuel West depression och ångest. För tre år sen bytte han bana och började studera hur lekfullhet på jobbet påverkar företags framgång.

Forskningsresultaten är tydliga.

– När jag kopplar ihop leken till hårda siffror så är det ganska svårt att avfärda forskningen. Företagen skriker efter att bli mer innovativa, men alla står och stampar. Hur ska vi få till det? Det är här leken kommer in. När man studerar exceptionellt kreativa och innovativa arbetslag så ser man att det i de grupperna finns personer som är väldigt lekfulla.

– Det är i leken vi lär oss att experimentera med nya idéer och tankesätt, och det är då via skapar nya lösningar, säger West till Kvällsposten.

Rappande flygvärd

Under processen har forskaren stött på en del kritik, som enligt West till stor del bygger på missförstånd och förenkling. Hans slutsatser handlar inte om att köpa leksaker och pingisbord till kontoret.

– Visst, det kan väl också vara bra. Men det är inte aktiviteten sig, utan attityden du har när du angriper dina arbetsuppgifter, som är viktig, säger West och ger ett exempel:

– Det finns en rappande flygvärd som gjort succé på Youtube. I stället för att monotont stå och monotont läsa det här tråkiga säkerhetsmeddelandet som ingen ändå lyssnar på så kliver han in och levererar det som en raplåt. Efter det kallades killen in till bolagets årsmöte, där det satt seriösa investerare, och fick rappa resultaträkningen. Det är ju fantastiskt.

Hur gör man som chef om man vill få till en lekfull stämning på arbetsplatsen?

– I min senaste studie har jag undersökt arbetsmöten för att se hur man får dem mer lekfulla och vad det ger för effekter. Där är det tydligt att chefen måste föregå med gott exempel. Chefen kan inte säga åt sina anställda att bli mer lekfulla, kreativa och innovativa och sen säga "men det gäller inte mig, för jag måste gå och ta ett viktigt samtal".

I stället ska han rappa det senaste bokslutet?

– Ja, varför inte? Han ska i alla fall inte komma in med en clownnäsa och vara larvig, för då blir det inte genuint.

Har företagen insett det här?

– Till viss del. Jag ser det som min mission att sprida det här och föreläser och håller workshops och föreläsningar med ett koncept jag kallar Superlab. Det handlar om hur man kan få till kreativa möten.

"Lägger ner miljarder"

– Företag lägger ner miljarder på att förbättra produktionsprocesser men när det kommer till möten, som många tillbringar större delen av sin arbetsdag på, är det inte speciellt många som funderar på hur de kan göras mer kreativa och därigenom också effektiva.

Vilka företag har tagit till sig av det här?

– Det är många IT-företag, några av de största i Sverige, men jag kan inte säga deras namn. Det är inte många som vill bli förknippade med att tramsa på jobbet, även om man vet att det är framgångsrikt.

– Företag pratar inte om att de har anställda som älskar att jobba hos dem för att de har kul, får frihet och ges möjligheter till lekfullhet. I stället pratar de om att erbjuda "goda utvecklingsmöjligheter" eller "medarbetartillfredsställelse". Man vågar inte använda ord som glädje och lekfullhet. I stället använder man byråkratiska och tråkiga ord. Alltså, jag vill inte vara tillfredsställd på jobbet. Jag vill vara glad och ha kul.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag