Foto: Michal Fludra / Demotix
 Foto: Michal Fludra / Demotix

Utspelet: "Polacker är inte ett sjöfolk"

Publicerad

Det har varit stökigt på Stena Lines nöjeskryssningar mellan Polen och Sverige.

Därför måste resenärerna skriva under på att de vet vilka regler som gäller.

Men det gäller inte de som åker från Sverige.

Varje år anordnar Stena Line två nöjeskryssningar med liveuppträdande mellan polska Gdynia och Karlskrona. Sedan årsskiftet måste resenärer som stiger på i Polen skriva på ett papper om att de tagit del av fartygets ordningsregler. Reglerna gäller inte de som åker från Sverige.

– Polackerna är inte ett sjöfolk, de är inte vana vid att åka båt och har inte full koll på säkerhetsregler på färjor. Därför vill vi påminna just den här gruppen, nöjesresenärerna, om vilka regler som gäller, säger Agnieszka Zembrzycka, pressansvarig på Stena Line i Polen, till P4 Blekinge.

"Samma regler som gäller"

Stenas svenske presschef Jesper Waltersson säger att det är rederiets polska organisation som valt att införa detta. Ordningsreglerna gäller bland annat att resenärerna inte ska störa sina grannar eller dricka alkohol i hytterna.

Han säger att samma regler gäller för alla, oavsett vilket land de reser ifrån, men att personer som hoppar på i Polen måste skriva under på att de tagit del av fartygsreglerna.

– Det har vi inte valt att göra i Sverige, men det är fortfarande samma regler som gäller.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida