Aller Media-huset. Foto: Google street view
Aller Media-huset. Foto: Google street view

Uppgifter: Aller Media flyttar tvåhundra jobb

Publicerad

Tidskriftskoncernen Aller Media lämnar efter 122 år Helsingborg och flyttar huvuddelen av sin verksamhet till Malmö.

Själva huvudkontoret där företagets operativa ledning sitter placeras dock i Stockholm.

Flytten innebär att cirka tvåhundra jobb försvinner från Helsingborg.

Aller Media uppges vara hårt pressade efter prenumerationshaveri och dyra uppköp. Nu bekräftar alltså tidskriftsbjässen att man lämnar Helsingborg för Malmö och Stockholm.

På måndagen fick tvåhundra personer som jobbar på huvudkontoret i Helsingborg information om planerna.

Aller Media är, tillsammans med Bonnier Tidskrifter, ett av Sveriges absolut största tidskriftsförlag. Bland de 30 titlarna finns bland andra Elle, Café och Hänt i veckan.

Enligt det senaste bokslutet omsatte förlaget 1,5 miljarder kronor och levererade ett rörelseresultat på 78 miljoner kronor.

Aller Media har många år av god lönsamhet bakom sig. Enligt uppgifter i Dagens Media ska det brutna räkenskapsåret 2014/2015 dock vara ett undantag.

En av kvarnstenarna om halsen ska bland annat vara förvärvet av Frida förlag, som sammantaget leder till en förlust.

Uppgifter har tidigare förekommit att förlaget tänkte sälja tidningshuset på Landskronavägen och att man planerade för en flytt till Stockholm.

På måndagen bekräftade ledningen att det var sant, men att merparten av flyttlådorna hamnar i Malmö.

– Det är ett direktiv från våra ägare som önskar att vi koncentrerar verksamheten till Malmö, säger kommunikationschef Kristina Hagbard enligt HD/Sydsvenskan.

Enligt Hagbard ser företaget ett plus i att finnas på färre orter, samt att man får ett kontor som ligger närmare Köpenhamn och närheten till fler affärskontakter.

Flytten från Helsingborg väntas ske till hösten. Ingen personal blir uppsagd och alla erbjuds flytta med.

Tidningshuset i Helsingborg uppges sedan en tid vara ute till försäljning.

 

 

 

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida