Foto: STEFAN LINDBLOM/ HBG-BILD / BESTÄLLT JOBB:COPYRIGHT:HELSINGBORGS-BILD AB KVÄLL
 Foto: STEFAN LINDBLOM/ HBG-BILD / BESTÄLLT JOBB:COPYRIGHT:HELSINGBORGS-BILD AB KVÄLL

Tio barn misshandlade kund utanför matbutik

Publicerad

En man i Helsingborg utsattes för svår misshandel av tio barn som både slog och sparkade på sitt offer.

Misshandeln skedde utanför två livsmedelsaffärer och mannen fick efteråt föras i ambulans till sjukhus. 

Den aktuella händelsen ska ha skett i slutet av förra veckan.

Enligt polisrapporten ska mannen först ha befunnit sig utanför en ICA Maxibutik och sedan en Citygross-affär, när flera pojkar plötsligt kom fram och tiggde cigaretter.

När mannen ihärdigt viftade bort barnen med beskedet att han inte hade några cigaretter ska barnen ha börjat sparka och slå på sitt offer.

– Efter det ska det ha sprungit fram ett tiotal pojkar som också började slå och sparka på mannen, säger Håkan Klasson vid polisen i nordvästra Skåne till Kvällsposten.

Pojkarna ska alla ha varit under 15 år, enligt signalementet. Lokaltidningen var först med att skriva om händelsen. 

Offret ska efteråt ha fått föras till sjukhus i ambulans. Mannen ska bland annat ha fått en ordentlig hjärnskakning, ett stort sår i huvudet och en spricka i nyckelbenet. 

Polisen har i nuläget inga uppgifter om vilka barnen kan vara. Händelsen har rubricerats som misshandel.

Barnens agerande har efteråt gett rubriker i bland annat danska tidningar. 

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag