Tiina Sjöberg skrev ett inlägg på sociala medier efter att hon sett sin mormors matlåda. Foto: Privat

Tiina Sjöberg skrev ett inlägg på sociala medier efter att hon sett sin mormors matlåda.

 Foto: Privat
"Detta är även den exakta matlådan hon fick som "julmat" på julafton", skriver Tiina bland annat. Foto: Privat

"Detta är även den exakta matlådan hon fick som "julmat" på julafton", skriver Tiina bland annat.

 Foto: Privat
Många har kommenterat och reagerat på Tiinas inlägg. Foto: Facebook
Många har kommenterat och reagerat på Tiinas inlägg. Foto: Facebook

Tiina: Ska mormor tvingas äta det här?

Publicerad

Här är julmaten som kommunen serverade Tiina Sjöbergs 77-åriga mormor.

En likadan rätt serverades igen den 4 januari, då var den tio dagar gammal. Priset: 47 kronor.

Nu uppmärksammas Tiinas bild på matlådan i sociala medier.

– Vi tar det här på fullaste allvar och vi ska försöka rätta till det vi kan, säger Camilla Munther, socialchef på Olofströms kommun.

De senaste dagarna har bilder på äldremat engagerat och nu är det i Olofström det kokar. Där har Tiina Sjöbergs mormor fått mat levererad till hemmet i 2,5 år.

– Hon bor hemma, hon har ett eget hus. Men hon får mat levererat hem. Hon får leverans en dag i veckan och då får hon fem matlådor, säger Tiina Sjöberg.

När hon nyligen besökte mormodern upptäckte Tiina att dagens matlåda, som skulle ha konsumerats den 4 januari, förpackats redan 25 december.

– För mig är det konstigt att den sista matlådan ska kunna vara tio dagar gammal när min mormor beställer för fem dagar.

– Hon tycker inte om det. Men tyvärr, i det tillstånd hon är nu, så kan hon inte göra något åt det. Hon är 77 år gammal.

När Tiina Sjöberg såg matlådan, som kostar hennes mormor 47 kronor, skrev hon ett inlägg på Facebook. Hon var besviken. Inlägget, med en bild på maten, har fått rejäl spridning och tusentals delningar.

"Man kan börja fundera på vart vi lägger pengar på egentligen, för enligt mig är våra äldre en prioritering i alla fall" skriver hon på Facebook."

"Detta är även den exakta matlådan hon fick som "julmat" på julafton. Min mormor är sjuk och klarar därför inte att laga sin egen middag, men att få hem denna mat är fan kränkande!" skrev Tiina bland annat.

– Det är klart att jag inte tycker det är okej. Många har skrivit i mitt inlägg att många kommuner inte har det så här, många kommuner lagar mat varje dag och levererar ut - så de får lagad mat varje dag, enligt vad folk skriver, säger hon.

Många har kommenterat och reagerat på Tiinas inlägg:

"Man blir ledsen när man ser detta.", "Fruktansvärt kränkande mot våra gamla!", "Skamligt!!", skriver några.

Socialchef Camilla Munther uppmanar Tiina Sjögren och andra att framföra eventuella klagomål till kommunen.

– Jag förstår att man har synpunkter. Vi har också ett klagomålssystem där vi vill ha in de här synpunkterna, säger hon.

Enligt Olofströms kommun levereras maten av en extern leverantör. Sedan år 2012 har samma företag stått för leveranserna.

Ingela Colleen, äldreomsorgschef på Olofströms kommun, berättar att maten är förpackad på ett sådant sätt att den håller i tio dagar.

– Hållbarheten är längre än normalt, jag kan inte säga på rak arm men hållbarheten är på 15 dagar eller till och med någon dag till, säger hon.

Enligt Ingela Colleen ser situationen olika ut för olika äldre i kommunen.

– Man har 14 olika rätter att välja på, så det är olika. Men även hur man får hem sig mat - en del sköter sin mat själva och andra får hjälp med det. Därför ser det så klart olika ut om man ser en bild på en låda som inte är iordninggjord eller om man ser maten upplagt och iordningställd på en tallrik.

Ingela Colleen har också förståelse för att Tiina Sjögren har reagerat.

– Absolut. Och vi har gått ut och vädjat om att människor som är missnöjda ska höra av sig. Vi tar detta på största allvar, vi vill att människor som ska ha maten ska tycka att den är god.

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida