Foto: Tomas Leprince
 Foto: Tomas Leprince

Tiden rinner ut för att sälja Turning torso

Publicerad

Försäljningen av Turning torso har fortfarande inte tagit skruv.

Ännu har ingen köpt Malmös landmärke och till årsskiftet går dessutom avtalet med amerikanska mäklarfirman CBRE ut.

Nu tvingas HSB ta ställning till om hela försäljningen ska blåsas av, rapporterar nyhetsbyrån Nytt från Öresund.

Sedan invigningen 2005 har Turning Torso och Malmö varit synonymer. Men i mars 2012 meddelade ägaren HSB Malmö att landmärket var ute till försäljning. Anledningen uppgavs vara att HSB ville frigöra kapital för att öka sitt bostadsinnehav.

Redan i samband med att byggnaden lades ut till försäljning dök de första intressenterna upp. HSB hoppades då att kunna slutföra affären under 2012, men förhandlingarna har dragit ut på tiden. I december 2013 står HSB Malmö fortfarande som ägare.

− Vi var medvetna om att Turning Torso inte är ett hus som skulle springa i väg och räknade kallt med att det skulle ta tid att sälja det, säger Michael Carlsson, HSB Malmös vd, till nyhetsbyrån.

Inte påverkat i övrigt

Men nu tvingas HSB Malmö att ta ställning till om försäljningen ska blåsas av helt. Till årsskiftet löper avtalet med den amerikanska mäklarfirman CBRE ut.

– I januari måste vi ta beslut om vi ska förlänga avtalet med CBRE eller parkera försäljningen tills det blir ett bättre konjunkturläge, säger Michael Carlsson till Nytt från Öresund.

Enligt Michael Carlsson har den uteblivna försäljningen inte påverkat HSB Malmös verksamhet och strategi i övrigt.

Turning Torso är senast värderat till 1,7 miljarder kronor.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag