Ola Berup är den före detta slöjdläraren som nu sadlar om till tuk-tuk-taxiförare på Aspö. Foto: PrivatOla Berup är den före detta slöjdläraren som nu sadlar om till tuk-tuk-taxiförare på Aspö. Foto: Privat
Ola Berup är den före detta slöjdläraren som nu sadlar om till tuk-tuk-taxiförare på Aspö. Foto: Privat
Det är speciellt, lite exotiskt och passar på ön och de här små vägarna," säger Ola. Foto: PrivatDet är speciellt, lite exotiskt och passar på ön och de här små vägarna," säger Ola. Foto: Privat
Det är speciellt, lite exotiskt och passar på ön och de här små vägarna," säger Ola. Foto: Privat
Tuk-tuk., en vanlig syn i Bangkok - och nu även på Aspö. Foto: PrivatTuk-tuk., en vanlig syn i Bangkok - och nu även på Aspö. Foto: Privat
Tuk-tuk., en vanlig syn i Bangkok - och nu även på Aspö. Foto: Privat

Thailändsk taxi – nu i skärgården

Publicerad

Han är egentligen slöjdlärare - men Ola Berup, 56, har valt att sadla om.

Hans senaste projekt är en sällsynt form av taxirörelse, som ska ta kunderna runt Aspö.

En tuk-tuk-taxi.

– Det är speciellt, lite exotiskt och passar på ön och de här små vägarna, säger Ola Berup.

Ön Aspö ligger i Blekinges skärgård utanför Karlskrona. Den lilla ön har en yta på 8 kvadratkilometer och nås med färja från Karlskrona. Det bor knappt 500 personer på ön.

Men på somrarna är det annorlunda. Då kommer turister för att både bo på ön, men också för att turista några dagar. Och Ola Berup, som driver snickeriföretag och är slöjdlärare, har fått en idé – han ska köra taxi på ön.

Men fordonet är något annorlunda...

– Det är just på grund av att det är speciellt, lite exotiskt och passar på ön och de här små vägarna. Jag har tänkt att det samtidigt ska vara en liten upplevelse, samtidigt som det är rätt så miljövänligt. Det drar lite bensin och är charmigt, säger Ola, som alltså syftar på sin nyinköpta tuk-tuk-taxi.

Han har faktiskt redan tjuvstartat sin verksamhet och flera lokaltidningar har skrivit om hans nya påhitt. Men det har börjat bra – Ola har redan fått köra invånarna och responsen är positiv.

– Jag körde lite vid julhelgen och de helgerna då det kommer mycket folk. Men högsäsongen kommer nu till våren och sommaren. Det behövs färja för att ta sig till ön och även här behövs ju ett transportmedel, säger Ola.

Krävs B-körkort

För att köra tuk-tuk krävs att man har B-körkort. Styret är som på en moped och hastigheten kan komma upp i 70 kilometer i timmen.

– Det är som en större moped kan man säga, den har 10 hästkrafter. Men så fort som 70 kilometer i timmen kör man inte, man håller sig kring 40 eller 50 kilometer.

Taxin har plats för tre passagerar och samtliga platser har bälte. Många som hört av sig har gjort det enbart för att de vill prova åka tuk-tuk – ett transportmedel som ju är vanligare i andra delar av världen, som till exempel Thailand.

– Folk tycker det är roligt att åka med och jag tycker den är rolig att köra. Men det är öppet på sidorna och nu i vinter är det kallt. Men nästa vinter tänkte jag sätta upp plexiglasdörrar eftersom det drar så mycket, så lägger jag in en kupévärmare för värmen, förklarar Ola.

Kanske utökar framöver

Idén till tuk-tuken säger han sig ha haft länge, just för att det är ett smidigt transportmedel på den lilla ön där avstånden inte är så långa. Men när folk ska ta sig hem från fester eller behöver komma till och från färjeläget är det bra.

Genom att Ola kom i kontakt med ett franchiseföretag i Halmstad, som var Sveriges första tuk-tuk-taxi-firma, fick han hjälp med att beställa fordonet och formaliteterna med taxilicens. Servningen av tuk-tuken sköter han själv, med lite hjälp av sonen.

Och snart lägger han slöjdlärarjobbet bakom sig.

– Det är ett eget företag jag har och går det bra är det inte omöjligt att utökar. Jag är ensam om detta i Karlskrona kommun och finns det möjlighet att skaffa fler tuk-tuks är det inte omöjligt att jag gör det. Det beror på hur det går, förklarar Ola.

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag