Ted Sävervik lyckades knipa drömjobbet. Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSENTed Sävervik lyckades knipa drömjobbet. Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSEN
Ted Sävervik lyckades knipa drömjobbet. Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSEN
Skenet kan bedra! Ted Säverviks Volvo 740 är inte som alla andra. Under ytan gömmer sig ett kraftpaket och ett tekniskt mästerverk där varje detalj är genomtänkt. Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSENSkenet kan bedra! Ted Säverviks Volvo 740 är inte som alla andra. Under ytan gömmer sig ett kraftpaket och ett tekniskt mästerverk där varje detalj är genomtänkt. Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSEN
Skenet kan bedra! Ted Säverviks Volvo 740 är inte som alla andra. Under ytan gömmer sig ett kraftpaket och ett tekniskt mästerverk där varje detalj är genomtänkt.  Foto: Christer Wahlgren / KVP/ EXPRESSEN
Det råder fotograferingsförbud i tillverkningshallarna i Ängelholm. Koenigsegg-bilen på bilden står i utställningshallen. Foto: Tomas Leprince / KVPDet råder fotograferingsförbud i tillverkningshallarna i Ängelholm. Koenigsegg-bilen på bilden står i utställningshallen. Foto: Tomas Leprince / KVP
Det råder fotograferingsförbud i tillverkningshallarna i Ängelholm. Koenigsegg-bilen på bilden står i utställningshallen. Foto: Tomas Leprince / KVP

Ted, 18, fick drömjobb hos lyxbilsföretaget

Publicerad

Praktikanten Ted Sävervik misstogs för att vara anställd – och fick drömjobbet.

På sin 18-årsdag kritade han på för lyxbilsföretaget Koenigsegg.

– Bilarna här liknar mer ett flygplan än min Volvo 740 där hemma, säger han.

I hemmet leker Ted Sävervik med sin Volvo 740 som ska byggas upp till 600 hästkrafter. Bilen ser ut som vilken Volvo av äldre modell som helst, men där finns bra mycket mer krut.

Men det kraftpaketet är ingenting mot vad Sävervik bygger på om dagarna.

Sedan 18-årsdagen har han sitt drömjobb.

– Min praktikhanterare kom fram och sa "du, vad säger du om Koenigsegg?". Vi stack upp där och jag fick en rundtur, sen gick jag ner i verkstaden och gjorde tydligen bra i från mig. Sen var jag där resten av terminen som praktikant.

– På min 18-årsdag frågade jag om jag fick fortsätta jobba där, då utbrast en av de anställda "men gör du inte redan det?". När jag svarade att jag var praktikant så gick vi upp direkt på kontoret och skrev ett kontrakt.

Intresse sedan barnsben

Det är långt i från en slump att Ted Sävervik jobbar med bilar i 25-miljonersklassen. Bilintresset har funnits där sedan barnsben, han har arbetat med ett STCC-team på Ring Knutstorp och har en utbildning i sportbilsområdet.

– Har du intresset så lägger du tid där. Jag tänker ofta, vad händer om jag gör si eller så? Så testar jag. Sånt intresserar mig, jag gillar att vara produktiv med mina händer, säger Ted Sävervik.

Säkerhetsarrangemangen på Koenigsegg är massiv. Två säkerhetsdörrar med kod krävs för att komma in i industrisalen. Dit får inga mobiler tas med och det råder ett totalt fotograferingsförbud.

Hans roll på Koenigsegg är att arbeta med kolfiber. Ett tålmodigt jobb som tar lång tid att slutföra. En fälg tar till exempel i snitt en vecka att tillverka.

Är det inte lite tråkigt att arbeta så länge med något för att senare lämna i väg bilen?

– Jo, man har gjort en del jättesnygga saker. Och sen ska de lämnas bort, kanske någon del till kraschbilen. Då är det rätt tråkigt att den bara ska gå in i en vägg.

"Många får vända"

Ett hundratal personer arbetar på Koenigsegg i Ängelholm. Men bara ett fåtal av dem är svenskar.

Expertis hämtas in från utlandet.

– Det är många som får vända i dörren. Det gäller att visa en enorm kvalitet. Det är en bil för 25 mille som ska levereras. Bilarna liknar mer ett flygplan än min Volvo 740. Vi har ungefär samma kompetens som på Saab i Linköping, som gör vingarna till Gripen-planen.

– Flygingenjörerna vi har att göra med här är trevliga, men de har lite galna idéer ibland.

Blir det inte som "ett steg ner" när du kommer hem till din 740?

– Det är klart det skiljer sig. Fördelen är att på jobbet är det kolfiber och på min 740 är det plåt. När man frågar sig varför min bil inte kan se ut som de på Koenigsegg inser jag snabbt att det är abstrakt att tänka så.

– Sen går det inte att jämföra. Koenigsegg är snabbare runt banan, snabbare i toppfart och helt enkelt bäst. Men å andra sidan kostar den 25 miljoner och då kräver det sin styrka.

 

Följ Kvällsposten på Facebook, Twitter och Instagram – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag