Taxi från sjukhuset kostade 14 000 kronor

Publicerad

Det blev en dyr vintersemester för Sindhia Djanaieff från Landskrona. Efter en skidolycka i Branäs bröt hon benet på tre ställen och blev inlagd på Torsby sjukhus. När hon skulle åka hem fick hon beskedet att hon inte skulle få någon transport. Istället fick hon själv bekosta den 55 mil långa taxiresan. Fjortontusen kronor landade notan på.

– Sjukhuset i Landskrona menade att jag inte behöver vård längre och vägrar betala, säger hon.

Det var i torsdags som Sindhia Djanaieff, 35, från Landskrona var med om en skidolycka under semestern i Branäs i Värmland. Hon blev inlagd på Torsby sjukhus med benfrakturer på tre ställen. Under söndagen var det dags för resten av familjen att avsluta semestern och åka hem till Landskrona, men läkarna bedömde att det var för tidigt för Sindhia att lämna sjukhuset. I stället skulle hon få åka till Landskrona under måndagen, då man ansåg henne vara tillräcklig pigg för att ta sig till sitt hemsjukhus.

Ansågs vara färdigbehandlad

Men på Lasarettet i Landskrona meddelade man att det inte fanns några lediga vårdplatser och att Sindhia måste avvakta en dag. När det så var dags för förflyttning i måndags fick Sindhia beskedet att Lasarattet i Landskrona ansåg Sindhia vara färdigbehandlad, således tänkte de varken ta emot henne eller bekosta hennes transport från sjukhuset i Torsby. Reglerna säger att Skåne län bekostar en patients sjuktransport mellan län så länge patienten är i fortsatt behov av vård, men som färdigbehandlad får man stå för kostnaden själv, enligt Lars Hellström på Skånetrafiken. Något som Sindhia inte blivit informerad om, hon gick i tron om att hon skulle förflyttas och beslutet kom som en otrevlig överraskning.

Fick betala resan själv

– Jag fick helt plötsligt veta att jag skulle ta en taxi i stället och att jag fick betala resan själv, säger Sindhia till Kvällsposten.

Högerbenet är gipsat från fot till knä och Sindhia kan inte böja benet och hoppar på kryckor. Hon behöver också ha det skadade benet i upprätt läge. Att åka tåg eller flygplan är alltså inte ett alternativ. Inte heller har hennes familj möjlighet att åka de över hundra milen fram och tillbaka för att hämta henne.

Men nu får hon alltså ingen hemtransport, utan hon får bekosta resan à 14 000 kronor ur egen ficka.

– Tack och lov kunde taxibolaget göra ett undantag och skicka räkningen på faktura, i annat fall skulle jag ha fått betala direkt och det har ju inte möjlighet till, säger hon till Kvällsposten medan hon väntar på taxin.

Nu hoppas hon att hennes hemförsäkring kan täcka kostnaderna.

– Vad hade jag gjort om jag inte hade haft försäkring? Har man varit med om en olycka, så ska man väl inte behöva betala för att bli transporterad, säger Sindhia.

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag