Den bestulna kvinnan skulle förmodligen vilja hyvla till tjuvarna ordentligt. Foto: ANNA LITTORINDen bestulna kvinnan skulle förmodligen vilja hyvla till tjuvarna ordentligt. Foto: ANNA LITTORIN
Den bestulna kvinnan skulle förmodligen vilja hyvla till tjuvarna ordentligt. Foto: ANNA LITTORIN
Tanter med rollator attackerar man inte ost-raffat. Foto: ArkivTanter med rollator attackerar man inte ost-raffat. Foto: Arkiv
Tanter med rollator attackerar man inte ost-raffat. Foto: Arkiv

Tanten med rollator lurade väskryckare

Publicerad

Två tilltänkta rånare blev ordentligt blåsta när de gav sig på en 83-årig kvinna med rollator i Malmö på söndagseftermiddagen.

De ryckte hennes väska med alla pengar – trodde de. Men det enda den innehöll var en ost.

– En bit grevé värd 83 kronor, säger Calle Persson vid polisens ledningscentral i Region syd.

Den gamla kvinnan som bor i en lägenhet på Munkhättegatan hade tagit sin rollator och gått till matbutiken vid 15-tiden på söndagen. Med sig hade hon en tygväska.

Efter att ha gjort ett enda inköp – en bit god ost till eftermiddagsfikat – började hon ta sig hemåt.

– Hon har berättat att två killar kom bakifrån och ryckte till sig tygkassen från rollatorn, säger Calle Persson.

– Hon såg dem inte bra nog för att ge ett signalement. Den ene såg hon inte alls, och den andre beskriver hon som rätt lång och svartklädd. Hon tror han var i 35-årsåldern.

Osten var inte målet

Männen har sannolikt trott att de skulle få tag på kvinnans plånbok, men den låg inte i tygkassen. Där fanns bara grevé.

– Osten har sannolikt inte varit deras mål, säger Calle Persson.

Händelsen rubriceras inte som rån – eftersom 83-åringen inte höll kassen i handen så att de behövde rycka den ifrån henne.

– Eftersom tygkassen fanns på rollatorn hanterar vi ärendet som en grov stöld, säger Calle Persson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag