Sandra Persson får äntligen träffa sin pappa Björn Larsson efter att hon kommit fram till Phuket. Foto: Privat
Sandra Persson får äntligen träffa sin pappa Björn Larsson efter att hon kommit fram till Phuket. Foto: Privat
Sandra köper en rullstol för en del av de donerade pengarna. Foto: Privat
Sandra köper en rullstol för en del av de donerade pengarna. Foto: Privat
Pappa och dotter återförenade. Foto: Privat
Pappa och dotter återförenade. Foto: Privat
Sandra hjälper till med rehabilitering så gott det går. Foto: Privat
Sandra hjälper till med rehabilitering så gott det går. Foto: Privat

Tack vare främlingar får Björn resa hem

Publicerad

Tidigt på morgonen 24 januari fick Sandra Persson i Svedala ett samtal från Thailand.

Det var en nära vän till hennes pappa Björn Larsson, 45, som ringde och berättade att Björn låg på sjukhus i Phuket och att det var något allvarligt som hänt. Mer än så fick hon inte veta i första skedet.

– Jag kunde knappt andas för att jag grät så mycket. Är man 23 år och får höra att ens pappa ligger på sjukhus så långt bort börjar man ju direkt fundera på vad man ens skulle kunna göra, säger hon.

Sandra fick ledigt från jobbet som undersköterska och ägnade de nästkommande dagarna åt att ringa och maila till olika myndigheter för att få svar på sina frågor kring vad och hur hon kunde göra för att hjälpa sin pappa.

Tack vare Svenska kyrkan, i både Phuket och Svedala, samt vänner till Björn kunde Sandra till slut sätta sig på flyget den 29:e januari. Men det hon skulle mötas av vid ankomsten hade hon inte väntat sig.

– Jag bröt ihop totalt så fort jag träffade honom. Det var först då jag såg med egna ögon hur sjukhuset han låg på såg ut, det var säkert 30 grader varmt och rummet var helt fyllt av människor, både i sängarna och på golvet, berättar hon.

"Han förtjänar inte detta"

Enligt Björns vänner som var med under sjukdomsförloppet fick han något som liknade ett epileptiskt anfall - han blev plötsligt yr, skakade och tuggade fradga. Av den thailändska sjukvården har Sandra sedan fått höra att han fick en stroke eller kanske till och med en hjärtinfarkt efter anfallet. Läkarna vid Vachira Phuket Hospital, där Björn blev inlagd, hade svårt att prata engelska och Sandra säger att både hon och vännerna ville få honom därifrån. De litade inte på personalens kompetens.

– Patienterna fick varken mat, vatten eller hjälp utan allt det där får familjerna sköta själva. "Han förtjänar inte detta" var ju det enda jag kunde tänka när jag såg honom ligga där, säger Sandra.

Men att få honom från sjukhuset skulle inte bli lätt. Björn har bott i Thailand i närmre ett år, men hade trots det bara en olycksfallsförsäkring. Vid andra sjukdomar än olyckor gäller inte en sådan och per automatik läggs då patienten in på ett statligt sjukhus. De privata alternativen kan kosta över 20 000 kronor per dygn och ta ut en ännu högre depositionsavgift om man inte har en försäkring - men även Vachira Phuket Hospital som Björn hamnade på kostade en hel del. Tillgångar som varken han eller Sandra hade.

– Att tänka på pengar är ju det sista man har lust och ork med i en sådan här situation, säger hon.

Vill till ett svenskt sjukhus

Nu har Björn blivit utskriven från sjukhuset och det är Sandra som får ta hand om honom. Efter händelsen har Björn bland annat nedsatt syn, svårt att gå och problem med närminnet. Att flytta honom till privata Phuket International Hospital som Sandra ville var inte ekonomiskt möjligt och far och dotter bor nu tillfälligt i en lägenhet som en vän till Björn har i Phuket. Någon rehabilitering från sjukhuset har han inte erbjudits och Sandra har varit i kontakt med en läkare på sin vårdcentral i Sverige för att hjälpa honom att repa sig så gott det går. Nu vill de båda helst av allt åka hem till Sverige - men en resa är inte möjligt förrän om tidigast 2-3 veckor, berättar Sandra.

– De måste göra fler prover innan vi kan åka. Det är ju jättevackert och allt här, men vi vill bara hem till familjen och till ett svensk sjukhus där han kan få återhämta sig.

Främlingar har stöttat familjen

I sin jakt på möjligheter att få råd till utgifterna i Thailand kom Sandra på att hon tidigare sett olika insamlingar på sociala medier för människor som varit i liknande situationer. Hon bestämde sig för att anamma idén och startade en Facebookgrupp redan dagen efter beskedet om att hennes pappa insjuknat. Sedan dess har donationerna trillat in och varken sjukhusräkningarna eller hemresan ser i dagsläget ut att bli något problem sett till det ekonomiska. Okända människor från hela Sverige har bidragit efter att de tagit del av Björns historia.

– Förutom hjälpen med pengar har många som gått igenom samma sak och även andra svenskar bosatta i Thailand hört av sig till mig på olika sätt. Jag är så otroligt tacksam och hade aldrig kunnat vänta mig något liknande. Det är all stöttning som gör att vi orkar fortsätta kämpa, säger Sandra.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter för de senaste sydsvenska nyheterna!

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida