Andreas Lindgren. Foto: PRIVAT
Andreas Lindgren. Foto: PRIVAT

Svenskplanet krockade med fågel – fick vända

Publicerad

Vingresenären Andreas Lindgren drabbades av dubbla besvikelser på väg hem från Rhodos.

Först blev resan försenad i flera timmar på grund av en flygledarstrejk.

När planet väl lyfte krockade det med en fågel – och fick vända.

– Precis när vi skulle lyfta var det en kraftig vibration i skåpen där man lägger handbagagen. Det lät inte normalt, säger han.

I onsdags skulle Ljungbybon Andreas Lindgren flyga hem från Rhodos efter en veckas semester. Men redan dagen innan hemresan fick han ett sms från researrangören Ving med ett dystert besked. På grund av en flygledarstrejk i Grekland var flyget försenat med fyra timmar. 

– När vi väl kom ut till flygplatsen fick vi ett nytt sms där de skrev att planet var försenat med ytterligare någon timme, säger Andreas Lindgren.

LÄS MER: Vingresan blev en mardröm: ”Ett jäkla hån” 

Planet fick in en stor fågel i motorn

När planet väl lyfte kom nästa smäll. Andreas Lindgren och hans sambo satt precis bakom vingen och märkte hur skåpen ovanför stolsraden plötsligt började vibrera kraftigt.

– Det lät inte normalt. Sen kom vi upp till 300 meters höjd och bara låg där. Det kändes som att vi inte kom högre upp trots att vi accelererade, säger Andreas Lindgren.

Efter en stund förklarade en flygvärdinna att planet hade fått in en stor fågel i motorn. Planet var tvunget att landa på Rhodos igen.

– Alla satt tysta, så det var ingen orolig stämning. Men när de förklarade att de inte skulle hinna reparera planet under kvällen kände man ”jaha, hur kommer vi hem nu?”. Man var ju redan ganska trött av strejken som hade försenat resan, säger Andreas Lindgren.

LÄS MER: Över 100 fick kräksjuka på Vings hotell 

Ving ordnade hotell och middag

Men researrangören Ving var snabba i sin krishantering. Varenda försening kommunicerades med sms, enligt Andreas Lindgren. Efter en timme hade de ordnat fram rum på ett nytt hotell åt de 208 resenärerna. Dessutom såg de till så att alla fick äta middag.

Under kvällen flög Ving också ner ett nytt plan från Köpenhamn för att kunna ta hem de strandade resenärerna. Sent på natten mot torsdag lyfte planet med kursen mot Kalmar.

– Det löste sig rätt bra. Det hade varit mycket värre om man hade behövt sitta där i flera timmar utan att få någon information. Vings sätt att hålla oss uppdaterade var jättebra. Vi fick ju sms hela tiden, säger Andreas Lindgren.

Ving: Flygsäkerheten går först

På Ving beklagar man förseningen, men betonar att flygsäkerheten alltid går först.

– Oturligt nog blev det så att när de hade lyft från Rhodos så blev det en så kallad ”bird strike”. Då flygsäkerheten alltid går i första hand så landade man på Rhodos igen, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag