Inspektionen för vård och omsorg riktar kritik mot Hallands sjukhus efter incidenten. Foto: Niklas HenrikczonInspektionen för vård och omsorg riktar kritik mot Hallands sjukhus efter incidenten. Foto: Niklas Henrikczon
Inspektionen för vård och omsorg riktar kritik mot Hallands sjukhus efter incidenten. Foto: Niklas Henrikczon
Hallands sjukhus. Foto: Niklas HenrikczonHallands sjukhus. Foto: Niklas Henrikczon
Hallands sjukhus. Foto: Niklas Henrikczon

Svävade mellan liv och död efter missen

Publicerad

Kvinnan hade tidigare blivit blodförgiftad efter en tarmundersökning ändå gjordes ingenting annorlunda när hon blev inlagd på nytt.

Först när kvinnans make sa till sjukvårdpersonalen att han var orolig för sin fru reagerade personalen.

Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kritik mot Hallands sjukhus eftersom missen kunde ha kostat kvinnan livet.

Kvinnan hade tidigare drabbats av en blodförgiftning i samband med en tarmundersökning. Enligt hennes journal var det därför extra viktigt att diskutera nya undersökningar med infektionskliniken.

Men när kvinnan lades in på nytt missade personalen att ta kontakt med infektion vilket ledde till att kvinnan drabbades av en ny blodförgiftning.

Först när kvinnans make kom in till sjukhuset och sa till personalen att han var orolig upptäcktes det allvarliga tillståndet. Kvinnan blev senare samma kväll flyttad till intensivvårdsavdelningen och lagd i respirator.

Läget var under en tid så pass kritiskt att hon svävade mellan liv och död, innan hon återhämtade sig.

Förtroende för vården har fått en törn

Kvinnan valde senare att anmäla missen till IVO.

"För mig har detta varit en tuff resa både fysiskt och emotionellt. Mitt förtroende för vården har fått sig en törn och jag behöver hjälp för att gå vidare i livet, men även med fortsatt medicinsk utredning och behandling", skriver hon i sin anmälan.

Nu väljer IVO att rikta kritik mot Hallands sjukhus.

Myndigheten skriver i sitt beslut att sjukvården brustit i sin kommunikation vilket har lett till att patienten drabbats av ett livshotande tillstånd.

I verksamhetschefen yttrande skriver chefen att nya rutiner kring kommunikationen har införts efter incidenten.

IVO bedömer att åtgärderna är tillräckliga och avslutar ärendet utan vidare åtgärder.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag