Här är Filadelfiakyrkans inbjudan som nu sprids på nätet.
Här är Filadelfiakyrkans inbjudan som nu sprids på nätet.

Svaret på kyrkans olyckliga julinbjudan

Publicerad

Typsnittsmissen ledde till att Filadelfiakyrkan på Öckerö verkade bjuda in till "jul i fittan".

Efter den ofrivilliga succén på nätet ändrades annonsen men nu svarar Limhamns kyrka på Twitter: "men sanningen är ju: ingen fitta, inget Jesusbarn".

– I sanning är det ju rätt och riktigt, säger kyrkoherden Jonas Persson.

Fredagens mest oväntade julannons stod alltså Filadelfiaförsamlingen på Öckerö för genom ett olyckligt val av typsnitt. Egentligen ville de bjuda in till "jul i fillan", kyrkan kallas just så, men två snirkliga "l" tolkades som två "t" och plötsligt spreds julinbjudan som en löpeld på nätet.

Annonsen gjordes om

När fillanfadäsen upptäcktes plockades annonsen ned och förtydligades men under fredagseftermiddagen plockade Limhamns kyrka upp bollen med tweeten:

Även det inlägget har på kort tid gjort succé på nätet med hundratals retweets.

– Det är ju naturligtvis så att det är ur den här delen av kroppen som barnen föds. Sen kan man kanske uttrycka det på olika vis, säger kyrkoherden Jonas Persson.

Bakom Limhamnsförsamlingens twitterkonto står flera personer, däribland kyrkoherden själv.

– Just den här har jag inte skrivit men jag står bakom den, säger Jonas Persson som skrattar lite när tweeten kommer på tal.

"Humoristiskt och oförargligt"

– Twitter handlar väl mycket om de här korta, snabba formuleringarna. Samtidigt är det ett sätt att tänja gränserna lite grann. Det här är ganska humoristiskt och ganska oförargligt.

– Och det är ju inte alls som en predikan, på Twitter är man inte för att föra djuplodande och eftertänksamma samtal. Här är det snabba puckar, lite som ett samtal som går väldigt fort. Vi såg en felskrivning och hakade på, säger Jonas Persson.

"Ska pirra till"

Han drar sig inte till minnes några liknande tweets från sin församlings konto men utesluter inte fler i framtiden.

– Jag tycker att det ska vara lite fyndigt och provocerande. Det ska pirra till lite när man skriver, "oj, kan jag skriva detta", säger Persson.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag