En anställd i butiken försökte blåsa Steffen på sin lottovinst.En anställd i butiken försökte blåsa Steffen på sin lottovinst.
En anställd i butiken försökte blåsa Steffen på sin lottovinst.
– Det är inte pengarna, det är principen, säger Steffen. Foto: Thomas Harder R.– Det är inte pengarna, det är principen, säger Steffen. Foto: Thomas Harder R.
– Det är inte pengarna, det är principen, säger Steffen. Foto: Thomas Harder R.

Steffen lurades på sin lottovinst av expedit

Publicerad

När Steffen H skulle kontrollera sin lott hos Føtex stal expediten vinsten på 171 kronor mitt framför ögonen på honom.

I protest skrev Steffen H ett öppet brev där han berättade om stölden – nu har expediten blivit avstängd och polisanmäld, rapporterar Ekstrabladet.

– Det är inte pengarna, det är principen, skriver Steffen H i sitt brev.

Under onsdagen köpte Steffen H en lott med tillhörande Joker och fick två spelkvitton.

När han ett par dagar senare handlade på Føtex på Nørrebro i Köpenhamn passade han samtidigt på att rätta sin lott. I samma veva som han lät expediten kontrollera lotterna bad han även om en ny lott till lördagens dragning.

– Men samtidigt kan jag se på skärmen som vetter ut mot mig att jag har vunnit. I bråkdelen av en sekund kan jag se den röda texten med 171 kronor men sedan försvinner den lika snabbt igen, skriver Steffen H.

Sekunden senare stack expediten den nya lotten i handen på honom och sa att den skulle kosta honom 50 kronor. Men något kvitto för sina rättade lotter fick han inte.

I sitt brev beskriver Steffen H hur han nu bad expediten uttryckligen att få se kvittot från onsdagens dragning, där det står om det varit någon vinst eller inte, men expediten nekade.

– Jag fick bara till svar att han aldrig fått två kuponger utan att jag bara gett honom den ena, skriver Steffen.

Innan Steffen lämnade butiken fick han dock hjälp av en annan butiksmedarbetare. Kvinnan kontrollerade hans uppgifter och efter att ha letat en lång stund bakom disken hittade hon också kvittot och Steffen fick sina 171 kronor.

Avstängd och polisanmäld

Det öppna brevet fick snart stor spridning och Mads Hvitved Grand, presschef vid Dansk Supermarked, tog också snabbt avstånd från stölden. Han meddelade att den aktuella medarbetaren blivit avstängd från sitt arbete, men även att saken lett till en polisanmälan.

– Efter den här episoden har vi samlat alla butikschefer till ett telefonmöte. De har blivit påminda om att kvitton alltid måste lämnas när man kontrollerar vinst – om kunden vill ha det alltså, säger han till Ekstrabladet.

Även Thomas Rørsig, kommunikationschef vid Danske Spil, ser allvarligt på det inträffade och säger att han hoppas att det handlar om en engångsföreteelse.

– Innan vi hade de här kunddisplayerna hände det i enstaka fall att säljaren hävdade att det inte fanns någon vinst även om det gjorde det. Vanligtvis kan vi också kontrollera i våra egna terminaler om det är vinst och kunden ska då självklart få sina pengar, säger han till Ekstrabladet.

Han vill också berömma Føtex för det snabba ingripandet mot medarbetaren.

– Vi kommer förstås att vara i kontakt med Føtex, men vi är ändå mycket glada över att de handlade så snabbt, säger Thomas Rørsig till Ekstrabladet.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag