Mannen fick en räkning på 560 kronor efter resan till egypten trots att mobilen hade varit avstängd. Foto: Shutterstock
Mannen fick en räkning på 560 kronor efter resan till egypten trots att mobilen hade varit avstängd. Foto: Shutterstock

Stängde av mobilen på resan – fick räkning på 560 kronor

Publicerad

Mannen stängde av mobilen för att undvika en hög telefonräkning. 

Men efter att ha kommit hem från utlandsresan i Egypten fick han ändå en nota på 560 kronor.

Varje gång någon försökte ringa honom gick nämligen telefonsvaren i gång vilket kostade 31 kronor, skriver Sydsvenskan.

Detta hände 18 gånger under två dagar. 

Räkningen kan ha blivit ännu högre med tanke på att mannen var i Egypten i fem ytterligare dagar, men för de samtalen kommer fakturan i slutet av juli.

Informationschefen på Tre: "Svårt att komma runt"

Mannen visste inte om att teleoperatören Tre debiterade denna avgift och känner sig lurad.

– Rent tekniskt är det svårt att komma runt, många vill ha möjlighet att ta emot meddelanden även om telefonen är avstängd. Är man osäker ska man höra av sig till sin operatör, eller gå in och läsa på hemsidan, säger Kamran Alemdar, informationschef på Tre, till Sydsvenskan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag