Mannen ska shoppat för 300 000 kronor med stulna kortet, bland annat i flera butiker i Emporia. Foto: Lasse Svensson
Mannen ska shoppat för 300 000 kronor med stulna kortet, bland annat i flera butiker i Emporia. Foto: Lasse Svensson

Stal kort – shoppade för 300 000 kronor

Publicerad

Den 25-årige mannen hittade ett företagskort med tillhörande kod i den stulna väskan. Det blev starten på en shoppingrunda av större slag i Malmös gallerior.

Först köpte 25-åringen smycken, klockor, skor och kläder för över 200 000 kronor i flera affärer i Triangelns köpcentrum. Därefter åkte han ut till Hyllie och fortsatte att shoppa i fem butiker på Emporia.

– Han måste ha sett ut som en julgran med alla sina kassar, säger Lars Förstell, presstalesperson vid polisen i Malmö, till Sydsvenskan.

Stal väskan på flygplats

Till slut fattade ordningsvakter misstankar mot mannen och polisen larmades.

– Han hade kortet och alla kvitton på sig, säger Förstell.

Totalt ska mannen ha handlat för runt 300 000 kronor och han misstänks nu för stöld och flera fall av bedrägerier.

Stölden av väskan skedde på tåget mot Kastrups flygplats och kortinnehavaren hann inte spärra kortet före sin avresa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag