Systembolaget stoppar hockeyölen: "Trist"

Publicerad

Ölbråket kring Karlskrona HK tog fart i höstas.

Systembolaget ville stoppa försäljningen av en ölsort där SHL-klubbens logotyp förekom på flaskans etikett. Företaget bakom produkten lämnade in en överklagan som nu fått avslag.

– Det är trist, vi tycker fortfarande att det är en felaktig tolkning, säger Dan-Magnus Svensson, vd för Brygghus 19.

Ölsorten med Karlskrona HK:s klubbmärke på hade sålts sedan sommaren 2015. Bryggeriet bakom ölen är en av klubbens stora sponsorer och skänkte för varje såld öl två kronor till föreningen.

Men produkten plockades bort eftersom Systembolagets grupp för märkningskontroll ansåg att kopplingen mellan idrott och alkohol bröt mot Konsumentverkets regler. Företaget valde då att lämna in en överklagan.

Överklagan avslås

Nu har alkoholsortimentsnämndens beslut kommit - och det blev avslag.

– Det är trist att vi inte hade rätt så klart. Men det går inte att överklaga nämndens beslut och vi kommer självklart att följa det. Vi har tagit fram en ny etikett till flaskan, utan hockeyloggan. Den har vi sedan några veckor tillbaka börjat distribuera, säger Dan-Magnus Svensson.

Alkoholsortimentsnämnden motiverar beslutet på följande vis:

"Enligt punkt 2.7 i Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter (KOVFS 2015:1) bör marknadsföringen inte, genom sin utformning eller det sammanhang där den förekommer, förknippas med situationer då det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, t.ex. vid trafik, sport, våld, vapen, droger, graviditet, skola eller arbete."

"Otydliga regler"

Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19 tycker fortsatt att reglerna är otydliga.

Vad drar du för slutsats av beslutet?

– Vi tycker fortfarande att det är en felaktig tolkning, men nu har vi drivit frågan till högsta instans. Vi tycker att det kan få vara en logga på etiketten och anledningen till det är att reglerna är otydliga. Det står ju ordet "bör" på många ställen i konsumentverkets regler. Menar man att något är förbjudet så skriver man det.

Vad blir det för konsekvenser för ert företag?

– Vi har ju bytt etikett och får kassera de vi hade tryckt upp, vilket var några tusen etiketter. Men de får väl hamna på någon form av utställning här på bryggeriet.

Joel Engström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag