Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.
Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.
Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.
Gustav Malja tillsammans med Marcus Ericsson. Foto: Magnus Nyström.

"Var väldigt allvarligt – skällde ut honom efteråt"

Publicerad

BUDAPEST. Gustav Malja drömmer om att bli den elfte svensken att köra formel 1.

Redan i dag får han sitt livs chans.

En testkörning för Saubers formel 1-team på Hungaroring i Ungern.

– Jag tycker att jag har talangen för att köra formel 1 och det ska bli kul att visa vad jag kan med den här bilen, säger 21-åringen från Malmö. 

När vi träffas i formel 1-depån i samband med helgens formel 1-race är Gustav missnöjd med sina tävlingar i formel 2, som genomförs i samband med varje formel 1-race i Europa. Det blev inga poäng för Gustav den här gången och han fortsätter att ha problem med att få till bra tider i kvalen.

Hur skulle du sammanfatta din helg på banan?

– Skit. 

Han skakar på huvudet.

– Nej, det går inte att säga något annat.

Den här unge mannen har haft höga krav på sig själv länge och alltid vetat vad han vill.

Redan som 13-årig gokartförare blev han intervjuad av Kvällsposten och sa:

– Jag ska till formel 1.

Åtta år senare har han kommit närmare sin dröm än de flesta bara kan drömma om.

Endast 20 förare får vara med i formel 1.

Enbart att få chansen att testköra en formel 1-bil är få förunnat.

Sauber är nyfikna på Gustavs talang. Trots problem i kvalen den här säsongen har han visat klass med sin fart under racen och han har imponerat flera gånger de senaste åren. 2015 körde han Formula Renault 3.5 Series - som varit en språngbräda till formel 1 för bland andra Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo. Gustav kom nia totalt och hamnade på pallen två gånger.

Malja ska testköra för Saubers formel 1-team på Hungaroring i Ungern.Foto: Magnus Nyström.

"Du är inte på banan för att skapa vänner".

I fjol körde han sin första säsong i Formel 2, som kan beskrivas som formel 1-sportens "farmarliga" eller "division två". Då slutade han på 13:e plats totalt och var på prispallen både i Belgien och på Monza.

I år kör han för spanska Racing Engineering och är på elfte plats efter helgens race.

Han är en av sju utvalda Formel 2-förare som får visa upp sig den här veckan.

Mest uppmärksamhet är det kring Charles Leclerc, som leder Formel 2-serien totalt och förväntas bli en stjärna för Ferrari i formel 1.

Testerna innebär att de unga talangerna får köra närmre hundra varv på Hungaroring för att bekanta sig med den snabbare formel 1-bilen och visa vad de går för.

Du säger detsamma som du gjorde som 13-åring?

– Absolut. Jag tänker fortfarande att jag ska köra formel 1. Det har alltid varit en kick att köra fort. När jag nu får den här chansen så måste jag kämpa för det. Visa vad jag kan. Du är inte på banan för att skapa vänner, du är där för att vinna. Och jag är där för att ta mig till formel 1.

Sauber var intresserade av Malja redan i fjol

Gustav har flera stora sponsorer bakom sig och han skolas in i den här världen av sin manager Rickard Rydell, med många års erfarenhet som racerförare.

Det är ingen hemlighet att en förares chans att få en plats i formel 1 ökar om han har med sig tunga finansiärer.

Har du den uppbackning som krävs för formel 1? 

– Jag är omringad av många människor som hjälper mig på många olika sätt. Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får. Jag hoppas att vi ska få ihop det på alla plan, svarar Gustav med ett leende.

Malja och Ericsson.Foto: Magnus Nyström.

Vad har ni för plan för dig?

– Jag måste göra bättre resultat i formel 2. Jag är inte nöjd med den nivån jag är på nu. Vi har haft det tufft i teamet att få till bilen som vi vill, men vi jobbar stenhårt med det. Jag vill visa bra resultat innan jag tar nästa steg.

Hur stort är det för dig att få testköra en formel 1-bil?

– Det är en dröm. Jag fick veta att Sauber var intresserade av mig redan i fjol. Det ska bli väldigt kul att köra. 

Hur är relationen med mellan förarna i formel 2 och formel 1- ni tävlar ändå på samma bana, samma helg?

– Det är ingen kommunikation mellan oss överhuvudtaget, vi lever i två olika världar, säger han . 

Råd och tips av Marcus Ericsson

Men ett undantag är de två svenskarna, Gustav Malja och Marcus Ericsson, som kör för Sauber och är inne på sin fjärde säsong i formel 1.

– Jag och Marcus har träffats en hel del. Det är klart att vi som svenskar håller ihop litegrann. Vi har en bra relation. Och nu har han gett mig råd och tips om Sauberbilen.

Samtidigt är ni konkurrenter om att få köra formel 1?

– Vi är i så olika stadier, Han är en etablerad formel 1-förare. Det enda jag kan göra är att fokusera på mig själv och göra det bästa jag kan. Det här är inte en sport där man kan psyka ut varandra. Det handlar bara om att visa vem som är snabbast på banan. I slutändan tänker man bara på sig själv. 

Oundvikligt när det handlar om racing är att man kommer in på riskerna.

I år kör Malja för spanska Racing EngineeringFoto: Magnus Nyström.

Gustav Malja lever ett farligt liv.

– Men du kan inte vara rädd. Då är man fel ute. Sedan kan vad som helst hända var som helst när som helst. Särskilt i de tider vi lever i nu. Säkerheten inom racing har också blivit så mycket bättre.

Har du blivit rädd någon gång?

– Ja, har varit rädd för mitt liv en gång. Det var en annan förare som gjorde fel bakom säkerhetsbilen under ett lopp, då  han bromsade, satte full fart och sedan bromsade igen på ett sätt man inte får göra. Då blev det läskigt bakom honom och jag körde in i en annan bil. Det var väldigt allvarligt och jag blev väldigt, väldigt arg och skällde ut honom efteråt, berättar Gustav.

Det är små marginaler när racerförare gör det nästan omöjliga ibland, eller som Gustav uttrycker det:

– Vi fajtas med naturens lagar. Det är det som det coola med racing.

Svenskarna som kört formel 1

Joakim Bonnier - Sveriges förste formel 1-förare. Han omkom i en krasch under 24-timmarsloppet på Le Mans 1972. 

Antal formel 1-lopp: 108 under åren 1956-1971.

Bästa resultat: Seger i Nederländernas GP 1959.

Pallplatser: 1 

 

Ronnie Peterson - Sverige genom tiderna mest framgångsrika racingförare och han hade kunnat bli världsmästare om han inte omkommit i en krasch på Monza 1978. Han blev VM-tvåa två gånger. 

Antal formel 1-lopp: 123 under åren 1970-78.

Bästa resultat: Tio vunna lopp. 

Pallplatser: 26

 

Reine Wisell - kom på pallen sitt första formel 1-lopp, men det blev aldrig bättre än så.

Antal formel 1-lopp: 22 under åren 1970-74. 

Bästa resultat: Trea i USA:s GP 1970.

Pallplatser: 1

 

Bertil Roos  - körde ett enda formel 1-lopp i karriären och lyckades inte fullfölja loppet.

Antal formel 1-lopp: Anderstorp 1974.

Bästa resultat: Ett race.

Pallplatser: 0

 

Torsten Palm - körde ett formel 1-lopp i Sverige.

Antal formel 1-lopp: Anderstorp 1975.

Bästa resultat: Tionde plats.

Pallplatser: 0.

 

Gunnar Nilsson - en stor racingtalang som kom på pallen sitt tredje formel 1-race, avled i cancer som 29-åring.  

Antal formel 1-lopp: 32. 

Bästa resultat: Seger i Belgiens GP 1977.

Pallplatser: Fyra.

 

Conny Andersson - motorcrossföraren som försökte blir racerförare.

Antal formel 1-lopp: Försökte kvala in till fem lopp under åren 1976-77, men det blev bara en start.

Antal formel 1-lopp: 1. 

Bästa resultat: Han lyckades tyvärr inte komma i mål i Nederländernas GP 1976.

 

Slim Borgudd - Trummisen i Abba blev formel 1-förare. 

Antal formel 1-lopp: 15 race 1981-82.

Bästa resultat: Sexa på Silverstone 1981.

Pallplatser: 0.

 

Stefan Johansson - näst flest lopp av svenska förare och han körde för både Ferrari och McLaren.

Antal formel 1-lopp: 103 race 1980-91.

Bästa resultat: Han kom tvåa fyra gånger.

Pallplatser: 12. 

 

Marcus Ericsson - debuterade i Caterham 2014, som förste svensk i formel 1 på 23 år, och är inne på sin fjärde säsong. 

Antal formel 1-lopp: 67.

Bästa resultat: Åtta i Australiens GP 2015.

Pallplatser: 0.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag