Malmö FF Foto: Giuseppe Bellini
Malmö FF Foto: Giuseppe Bellini
Ordförande Håkan Jeppsson Foto: Nils Jakobsson / Bildbyrån
Ordförande Håkan Jeppsson Foto: Nils Jakobsson / Bildbyrån

MFF:s pengaregn – en halv miljard kronor

Publicerad

Malmö FF:s ekonomi har aldrig varit bättre.

För första gången någonsin hade klubben intäkter på över en halv miljard kronor – och har ett eget kapital på 450 miljoner kronor.

– Det är helt sanslöst, säger klubbens ordförande Håkan Jeppsson.

Malmö FF kvalificerade sig återigen för Champions League-gruppspel. Det betydde, förutom en sportslig utmaning, ett rejält tillskott i klubbkassan.

Nu meddelar klubben att MFF aldrig har haft bättre ekonomi. Vid årsskiftet hade Malmö FF 450 miljoner kronor i eget kapital.

– Det är helt sanslöst. Vi omsätter över 500 miljoner och gör en vinst på 235. Det är en särställning i svensk fotboll och kanske i svensk idrott som är svår att greppa. Vi kan inte vara annat än nöjda, säger Jeppsson.

LÄS ÄVEN: MFF nobbar Rosengårds stjärnor

Dessutom har man aldrig haft så höga intäkter som man hade under 2015.

Tackvare ett ökat bonussystem hos Uefa och spelarförsäljningar för 89 miljoner kronor hade man intäkter på över en halv miljard kronor.

– Det är en väldigt bra siffra, sedan är det en baksida att vi hade enormt stor spelaromsättning. Det hänger ihop. Pengarna kom därifrån för att vi lyckades i Europa vilket gjorde att internationella klubbar ville betala mer för våra spelare än vad som är normalt för svenska spelare, säger Håkan Jeppsson och fortsätter:

– Att de försvann påverkade vårt resultat i allsvenskan.

Stor vinst

Men trots att man gick med 235 miljoner plus under året gick den underliggande verksamheten på andra hållet. Anledningen är investeringar i stadion, ungdomsverksamheten och nya spelare.

– Samtidigt så ska man vara på det klara med att om man räknar bort alla de här engångsintäkterna som Europa har gett så är det en olönsam verksamhet, med ett litet underskott. Så vi måste vara lika noggranna framåt som vi varit tidigare, säger klubbens ordförande.

Hur ska ni förvalta de här pengarna?

– Vi ska förvalta pengarna med stor försiktighet och med väldigt noggranna och medvetna satsningar.

– Vi har redan amorterat en del tidigare och kommer att göra en del extra amorteringar nu för att minska skuldsättningen ytterligare. Vi har redan gjort upp affären med Peab avseende de sista 18,5 procenten av arenan. Vi har också investerat en del i vår organisation, både på ungdomssidan och personalsidan.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida