Malmö FF:s kupp – inuti nya matchtröjan

Publicerad

Malmö FF presenterade på onsdagen sitt nya matchställ.

Med två stjärnor.

En ny stjärna har placerats på insidan av tröjan.

– Den är där i väntan på att åter få träda in i rampljuset, säger Peter Åhlander, kommunikationschef på Malmö FF.

På fjolårströjan hade Malmö FF två stjärnor på bröstet som förkunnade att laget vunnit den allsvenska serien 21 gånger. Men då SEF beslutade att en stjärna skulle symbolisera 10 SM-guld tvingades man ta bort en stjärna sedan man bara vunnit 18 guld.

Nu har man kuppat tillbaka den andra stjärnan.

Stjärna nummer två finns numera på insidan, i nacken, på den nya matchtröjan.

– Vi har haft två stjärnor på bröstet sedan tidigare, och den andra stjärnan fick då stiga åt sidan en liten, liten, stund. Vi funderade kring var vi skulle ha den andra stjärnan under tiden och då valde vi att ha den på insidan av tröjan för att enkelt och snabbt kunna plocka fram den.

Stjärnornas krig

Det var när Malmö FF efter guldet 2013 la till en stjärna på matchtröjan som flera andra klubbar och fans reagerade.

Inte minst IFK Göteborgs och det gick så långt att MFF anmäldes till Reklamombudsmannen.

IFK Göteborg valde att skicka en passning till Malmö och skickade matematikhäftet "Räkna med Blåvitt" till skolor i Malmö i syfte att man skulle lära sig att skilja mellan 17 och 20 – därefter vann MFF SM-guld även 2014.

– Vi tror gott om Malmö FF och utgår från att de har räknat fel som en direkt konsekvens av bristande undervisning, sa IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad då.

Tror du att deras supportrar upplever att ni kuppat in er andra stjärna?

– Jag ser det inte som någon kupp, det är bara så att vi snabbt och smidigt kan plocka fram en stjärna när det åter är dags, säger Peter Åhlander.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag