Foto: Christian Örnberg
 Foto: Christian Örnberg
Foto: Christian Örnberg
 Foto: Christian Örnberg

"Jag vill säga ifrån när jag tycker något är fel"

Publicerad

På måndagen kom beskedet att Växjö Lakers PR-chef Elisabeth Anderberg lämnar sitt uppdrag.

Anderberg har tidigare fått hård kritik av fansen - och nu talar hon ut om varför hon valde att säga upp sig.

– Jag vill säga ifrån när jag tycker att något är fel, men det är inte alltid att rätt och riktigt blir det bästa för företaget. Och då tycker jag att man ska säga upp sig, säger hon till Smålandsposten.

I oktober blossade en konflikt om klappor upp mellan Elisabeth Anderberg och Växjö Lakers supportrar. Anderberg blev då hotad både via sociala medier och via mejl.

Efter att Anderberg bemött en rad kritiska påståenden från fansen blossade nästa konflikt upp - och på måndagen valde alltså den före detta PR-chefen att säga upp sig.

– Hon har inte uppgivit någon anledning, sa Växjö Lakers vd Stefan Hörberg då.

Anderberg: "Vill stå upp för mina värderingar"

Men nu talar Anderberg själv ut om sitt beslut.

– Det känns som om folk och media tror att jag varit ute efter en fajt med fansen vilket inte var fallet. Men när vi har olika åsikter som skiljer sig så mycket är det ingen mening att stanna kvar, säger hon till Smålandsposten.

Anderberg menar också att det för henne personligen är viktigt att stå för vad hon tycker.

– För mig är det viktigt att säga ifrån när jag tycker att något är fel och jag är en person som vill stå upp för mina värderingar, säger hon.

Anderberg: "Jobbade inte för några fåtal fans"

Inlägget där Anderberg bemötte olika påståenden från fansen togs senare bort och ersattes med en ursäkt. Hon säger till tidningen att hon tycker att det är viktigt att säga ifrån när något är fel, men att det inte alltid är det bästa att göra.

Därför anser Anderberg att det var dags för henne att avsluta sin anställning, även om hon tycker att det är tråkigt.

– Jag vill säga ifrån när jag tycker att något är fel, men det är inte alltid att rätt och riktigt blir det bästa för företaget. Och då tycker jag att man ska säga upp sig, säger hon.

– I mitt tycke arbetade jag för min arbetsgivare, jag jobbade för Växjö Lakers och inte för några fåtal fans.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida