MFF:s hemmaborg och vd:n Niclas Carlnén.
MFF:s hemmaborg och vd:n Niclas Carlnén.

Malmö FF utan namn på sin hemmaarena

Publicerad

Efter tio år går Malmö FF:s avtal med Swedbank ut.

Och Kvällsposten kan avslöja att när allsvenskan startar 2018 riskerar MFF:s hemmasstadion sakna namn.

– Det inte säkert att det blir något namn på stadion inledningsvis, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

Redan långt innan Malmö FF:s nya hemmaarena stod klar för spel så bar den namnet Swedbank stadion.

Vid årsskiftet går avtalet dock ut och enligt vad Kvällsposten erfar så kommer stadion att byta namn efter årets allsvenska säsong.

En anledning till det är att Swedbank sedan flera år tillbaka varit tydliga med att man inte längre är lika intresserade att engagera sig i arenor på samma sätt, som en följd av den strategin släppte man namnrättigheterna till den nya nationalstadion i Solna som inledningsvis skulle hetat Swedbank arena, men nu i stället heter Friends arena.

En annan anledning är den sportsliga och ekonomiska utveckling som Malmö FF genomgått de senaste åren. En utveckling som gjort att värdet på arenanamnet anses ha ökat väsentligt.

I dagsläget finns inget nytt avtal och från och med årsskiftet står stadion utan namn.

– Vi kan tydligt visa värdet (på arenanamnet) genom olika mätningar som vi gör, säger MFF:s vd Niclas Carlnén som berättar att arbetet med att sälja arenanamnet är i full gång.

– Sedan vet vi av tradition att nationellt brukar man få lite mindre betalt, det ser vi både på oss och våra kolleger i branschen, då menar jag fotboll och hockey och andra i Sverige. Men tittar man internationellt så är den rättigheten mycket mer värd. 

Arenanamnet noggrant värderat

Malmö FF har gjort ett omfattande arbete för att hitta ett lämpligt pris för rätten att namnge Malmö FF:s hemmarena.

– Men tills slut är det är marknaden som styr. Är ingen beredd att betala så får man den inte såld. Vi ser att vi har värderat den till ett pris som är rimligt, säger Niclas Carlnén.

Faktum är att Malmö FF anser att den värdering man gjort är så korrekt att man kommer att invänta rätt bud, snarare än att snabbt få affären i hamn.

– Vi eftersträvar det (värderingen man satt) och når vi inte det så är det inte säkert att det blir något namn på stadion inledningsvis.

Du menar att det kan bli så att stadion står utan namn ett tag?

– Ja, så kan det bli. Då kanske vi avvaktar till vi hittar rätt samarbetspartner. Jag tror att det är en framgångsrik väg.

Nytt avtal på fem år?

Samma strategi använde Malmö FF när man gick från att ha många olika sponsorer på matchtröjans bröst till att ha en. Då tog det ganska lång tid innan man hittade ett permanent samarbete, först med lokala Rörläggaren och sedan med biljätten Volkswagen som i dag är tröjsponsor.

– Jag tycker vi tog ett steg med Volkswagen som är både lokala, regionala, nationella och internationella. Rörläggaren som var en fantastisk samarbetspartner var ändå ganska regional, säger Niclas Carlnén.

– Jag tror att den typen av företag som har nytta av varumärkesbyggande inte bara lokalt i Malmö ser ett annat värde i det och då kanske man också hittar en annan prissättning.

När hoppas ni att ett nytt stadionnamn kan vara klart?

– Bäst är innan seriestart 2018 men som jag sa innan så kommer vi inte ha jättebråttom att ha ett avtal bara för att det ska vara klart innan dess, utan vi ser hellre att vi har ett avtal med rätt partner.

Det förra avtalet var skrivet över tio år, hur ser ni på tidslängden i dag?

– Tio år är långt tid tror jag. Fem år, där någonstans, är en rimlig förstatid sedan kan man alltid ha optioner och annat. Men det är mycket som förändras, säger Niclas Carlnén.

Läs mer: Kvällspostens krönikör - "Blir MFF:s hemmaarena Wolksvagen Stadion?"

Relaterade ämnen
Mattias Larsson
Mattias Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag