Foto: ROBIN ARON
 Foto: ROBIN ARON

Fansen trotsar tågkaoset: 15 busslaster till finalen

Publicerad

Segeryran efter semifinalen hann knappt lägga sig innan planeringen drog igång för finalen i Malmö arena.

Men det finns ett hinder på vägen: Alla tåg mellan Hässleholm och Lund är inställda nästa lördag.

– Vi har kalkylerat med att ungefär 15 bussar kommer att gå från Kristianstad, säger IFK Kristianstads klubbchef Nikolas Larsson.

IFK Kristianstad spelar nästa lördag sin femte SM-final på sex år och suget efter biljetter är stort i den brandgula staden.

– Det kommer återigen att bli en brandgul fest, säger Nikolas Larsson till Kristianstadsbladet.

Men att rådda transporten till Malmö är inte det lättaste. Det blir inte som i fjol då tusentals supportrar åkte tåg till Hyllie och Malmö arena.

För finaldagen är nämligen all tågtrafik mellan Hässleholm och Lund avstängd då renoveringsarbete görs på södra stambanan. 

– Det har varit bestämt sedan en tid tillbaka. Vi räknar därför med att betydligt fler kommer att vilja åka med våra bussar så vi har kalkylerat med att ungefär 15 bussar kommer att gå från Kristianstad till Malmö Arena nästa lördag, berättar Larsson för tidningen.

I Kristianstad har det varit så högt tryck på biljetter att man fått upprätta en speciell turordningslista för de 2000 biljetterna man tilldelats. På tisdag klockan 16.00 släpps biljetterna och då är det först och främst säsongskortsinnehavare som har förtur innan sponsorer och samarbetspartners får sin chans och sedan volontärer och egna ledare.

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag