Djurgårdssupporter död - matchen bröts

Publicerad

HELSINGBORG/STOCKHOLM. Allsvensk folkfest på Olympia och i det närmaste fullsatta läktare.

Men premiären mellan HIF och Djurgården slutade i tragedi.

En Djurgårdssupporter avled efter bråk före matchen.

Det var efter dryga 40 minuters spel som matchen mellan Helsingborg och Djurgården tvingades avbrytas.

Anledningen var att ett antal Djurgårdssupportrar tog sig in på planen - och spelet kunde inte fortsätta.

Supporter avled

Orsaken till ilskan från gästernas supportrar ska i sin tur härledas till den supporter som avled under söndagen

Larmet om den skadade supportern kom vid halv tre-tiden på söndagen efter ett bråk vid Kärnan i Helsingborg.

– Ambulanspersonal har jobbat med honom på plats, sedan fördes han till lasarettet i Helsingborg, förklarade Ewa-Gun Westford presstalesperson vid Skånepolisen.

– Hans läge beskrivs som mycket kritiskt, sa Westford några minuter före klockan 15.

Senare under eftermiddagen bekräftades att supportern avlidit till följd av sina skador.

Enligt C Mores Jonas Dahlquist på plats på Olympia fick Djurgårdssupportrarna höra om supportern - vilket i sin tur resulterat i planstormningen.

"Djupt tragiskt"

En bedrövad HIF-ordförande Claes Ohlsson kommenterade händelsen strax efteråt.

– Det är djupt tragiskt för fotbollen, säger han till SportExpressen.se.

– Vi hade alla förutsättningar för en fest och så blir det så här. Mitt hjärta gråter.

Efter en stunds avbrott bekräftades också att matchen skulle inte skulle återupptas.

– Det finns inte en chans att garantera säkerheten säger Jonas Dahlquist.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag