Annamarielle Johansson hamnade hos Kronofogden efter ett sms-lån. Foto: Privat
Annamarielle Johansson hamnade hos Kronofogden efter ett sms-lån. Foto: Privat

Sms-lånet förstörde hennes liv – vill varna

Publicerad

Annamarielle Johansson, 29, kunde inte köpa mat och blöjor till sina barn och tog ett sms-lån.

Men skulden växte snabbt och bara veckor senare hade hon hamnat hos Kronofogden – nu vill hon varna andra.

– Det är 15 minuter som verkligen har förstört mitt liv, säger hon till Kvällsposten.

Sommaren 2006 blev början på en riktig mardröm för då 21-åriga Annamarielle Johansson i Skurup.

Som student och ensamstående mamma med två barn gällde det att vända på varenda krona. Men i skarven mellan det avslutade sommarjobbet och att studiebidraget skulle rulla in hade hon plötsligt inte råd att köpa varken mat eller blöjor.

När hon hörde reklam för sms-lån på radion bestämde hon. Ett par knapptryck senare fanns pengarna på kontot.

– Det var väldigt nytt då, så risken att det skulle gå till inkasso och Kronofogden fanns inte i tanken. För mig var det ett sätt att överleva. Det var en desperat handling, säger hon.

Lånet var på 2000 kronor och efter 30 dagar hade skulden växt till 3000 kronor. När Annamarielle Johansson inte kunde betala hamnade skulden hos inkasso och 80 dagar efter lånetillfället fanns den hos Kronofogden.

– När skulden väl hamnat hos Kronofogden struntade jag liksom i resten. Det värsta hade ju redan hänt. Jag trodde inte ens att det kunde gå så här fort, säger hon.

Två inbetalningar

Först när elbolaget stängde av hennes el kom vändningen.

– Då bestämde jag mig för att ta ett stort banklån i stället och betala av allt, säger hon.

Trots att det har gått åtta år sedan hon tog sms-lånet ställer skulden fortfarande till med stora problem i 29-åringens vardag. Än i dag har hon två avbetalningar kvar att göra innan hon är fri från skulderna. Därefter kommer det att dröja ytterligare fem år innan pricken i Kronofogdens register försvinner.

– Jag kan inte ha ett telefonabonnemang, jag kan inte köpa hus, jag kan inte köpa bil, jag kan inte få lägenhet, jag kan inte göra någonting. 15 minuter av mitt liv har förstört så mycket, säger hon.

Kraftig ökning

Sedan snabblånen dök upp på den svenska marknaden 2006 har antalet skulder som hamnat hos Kronofogden både gått upp och ner. Under årets första halva har det kommit in 29 134 snabblåneärenden till Kronofogden vilket är 22 procent högre än samma period i fjol.

– Det är förstås inte bra, säger Robert Olsson, kommunikatör vid Kronofogdsmyndigheten.

Han befarar också att 2014 kommer att bli ett rekordår när det gäller snabblånsskulder som hamnar hos myndigheten.

– Men vad det beror på är svårt att säga. Tidigare var det framför allt unga som tog den här typen av lån, nu är det fler äldre som tar dem, säger Robert Olsson.

"Vet att jag inte är ensam"

För Annamarielle Johansson är det viktigt att lyfta frågan och visa hur illa det faktiskt kan gå.

– Tyvärr är det ingen som pratar om det eftersom det är så mycket skam kring detta. Man vet ju någonstans att det är idiotiskt men gör det i någon slags desperation, säger hon och fortsätter:

– De som lånar ut gör det inte av vänlighet. Det handlar bara om att de vill tjäna mer pengar och sedan skiter de i vem de sätter i skiten. De utnyttjar svaga människor.

Under onsdagsmorgonen satt hon också i SVT:s morgonsoffa för att berätta om sina resa och varna andra.

– Jag vet ju att jag inte är ensam och om jag kan få en enda person att låta bli så känns det som är värt det, säger Annamarielle Johansson.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida