Bert Karlsson stäms efter ett bråk på ett boende i Knäred. Foto: Anna SvanbergBert Karlsson stäms efter ett bråk på ett boende i Knäred. Foto: Anna Svanberg
Bert Karlsson stäms efter ett bråk på ett boende i Knäred.  Foto: Anna Svanberg
Stämningen kom in till Halmstads tingsrätt i fredags. Foto: Sanna DolckStämningen kom in till Halmstads tingsrätt i fredags. Foto: Sanna Dolck
Stämningen kom in till Halmstads tingsrätt i fredags.  Foto: Sanna Dolck

Skadades på flykting-
boende – stämmer Bert

Publicerad

En 60-årig halländsk kvinna som jobbar som köksbiträde på en av Bert Karlssons flyktingförläggningar i Knäred skadades när en av de boende blev ursinnig och gick till attack.

Tre månader senare stämmer hon arbetsgivaren på 22 000 kronor.

– Jag pratar inte om det där löjliga caset, säger Bert Karlsson – men sedan gör han det ändå.

I början av november blev kvinnan och en kollega utsatta för en attack från en av de boende – en man som tappade humöret fullständigt när han inte tilläts äta på sitt eget rum. Han skrek och kastade tallrikar efter de båda i personalen.

Kvinnorna flydde vilt ut i köket och låste om sig. I tumultet slog 60-åringen sig på något vis och skadade sin högra axel.

– Hon har gått sjukskriven sedan dess och opererades i förra veckan, säger kvinnans juridiska ombud Lars Salomonhill.

"Inget har hjälpt"

– Hon har fått behandlingar av sjukgymnast och medicinerat med kortison men inget har hjälpt.

Kvinnan hävdar nu att hon fått alltför låg sjuklön av Bert Karlssons företag Jokarjo – hennes ombud säger till och med att arbetsgivaren "fejkat ett schema" för att få ner antalet timmar kvinnan skulle ha arbetat, och därmed sänka hennes sjukersättning.

Hon kräver även ett skadestånd för att Jokarjo inte har hanterat hennes arbetsskada korrekt och för att Bert Karlsson uttalat sig "djupt kränkande och förnedrande" om händelsen i Laholms Tidning.

Bert Karlsson är arg

Stämningen kom in till Halmstads tingsrätt i fredags. Och Bert Karlsson är arg.

– Jag har inga kommentarer. Jag vill inte diskutera det ens en gång. Det är så dumt så jag fattar ingenting. Skulle jag bry mig om den här stämningen så kan jag hålla på så här varje dag, säger han.

– Jag kan inte råda över dem som bor på anläggningarna. Börjar man på en anläggning och inte tror att det händer någonting då ska man inte jobba där. Det här var ju ändå ingen större grej. Men vi kommer att svara.

Mannen som kastade tallrikarna misstänks för ofredande. Det målet kommer upp i Halmstads tingsrätt den 17 mars.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag