Danska it-företaget Ageras ska låta sina nyckelpersoner åka BMW över Öresundsbron Foto: PressbildDanska it-företaget Ageras ska låta sina nyckelpersoner åka BMW över Öresundsbron Foto: Pressbild
Danska it-företaget Ageras ska låta sina nyckelpersoner åka BMW över Öresundsbron Foto: Pressbild
Tanken är att lyxbilar inte kontrolleras lika ofta Foto: Ludvig ThunmanTanken är att lyxbilar inte kontrolleras lika ofta Foto: Ludvig Thunman
Tanken är att lyxbilar inte kontrolleras lika ofta Foto: Ludvig Thunman

Ska föra in pendlare till Sverige i lyxbilar

Publicerad

Lyxbilar ska ta vissa svenska tågpendlare förbi de nya id-kontrollerna vid Öresund.

Det danska it-företaget Ageras låter sina nyckelpersoner åka i BMW över Sundet.

Lyxbilar kontrolleras inte lika noggrant - och då går det fortare är tanken.

Danska företag med svenska anställda letar efter lösningar för att få över sina anställda till Köpenhamn från Malmö utan besvär. Enligt tidningen Politiken och flera andra danska medier är den smartaste lösningen att låta de anställda åka i skinande blanka BMW-bilar över sundet

Svenska Dagbladet har plockat upp Politikens artikel och berättar att det är det Köpenhamnsbaserade IT-företaget Ageras - där runt 25 av de 76 anställda är svenskar - som nu använder sig av en okonventionell lösning.

– Redan i måndags började våra svenska medarbetare att snacka om att den extra restiden gjorde att de funderade på att byta jobb, säger Rico Andersen, vd vid Ageras i Politiken.

Kontrolleras inte på samma sätt

Företaget har löst situationen med ett leasingavtal med splitter nya bilar - två BMW 420 och en Mini Cooper - till nyckelpersoner som sedan tar de övriga medarbetarna med sig över Öresundsbron.

Dessa nyckelpersoner får jobba lite mer för att köra en runda och plocka upp de övriga svenska anställda.

Företaget resonerar att bilar – till skillnad från tåg och bussar – inte kontrolleras på samma sätt.

– Jag har själv prövat att köra bil över sundet i en av de nya BMW:erna, och man blir inte vinkad åt sidan för id-kontroll. Gränskontrollanterna tar bara in de bilar som ser lite suspekta ut.

Jag ville alltså inte att våra medarbetare skjutsas i någon gammal Opel, säger Rico Andersen, vd vid Ageras apropå den ganska dyra lösningen med nya märkesbilar i Politiken.

Är ett it-företag

Ageras är ett it-företag som sysslar med att förmedla tjänster inom revision, redovisning och juridik till både privatpersoner och företag.

Vd:n Rico Andersen liknar situationen just nu med delningen av Tyskland och att det är företagen som i slutändan får betala räkningen för de id-kontrollerna. Och ska Ageras ha svenska medarbetare måste de agera tuffare vara lite tuffare för att locka svenska medarbetare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag