Carina Johansson, ledningssköterska på akuten i Helsingborg, beskriver situationen som kaosartad. Foto: Privat
Carina Johansson, ledningssköterska på akuten i Helsingborg, beskriver situationen som kaosartad. Foto: Privat

Sjuksköterskan "Det har aldrig varit värre"

Publicerad

Carina Johansson jobbar som ledningssköterska på akuten i Helsingborg och koordinerar vårdplatser på nätterna.

Hon beskriver situationen som ett totalt kaos.

– Jag har jobbat i 25 år. Det har aldrig varit värre än det är nu, säger hon.

Vårdplatsbristen på akuten i Helsingborg är kolossal och mängder med patienter får ligga kvar på akuten i stället för att komma till rätt avdelning, eftersom avdelningen oftast redan har överbeläggning.

Mellan första och 28 januari har 257 patienter legat kvar på akuten på grund av vårdsplatsbrist, enligt Carina Johansson.

– Utöver dem har man maxat överbeläggningen på avdelningarna, säger hon.

Det leder till att miljön blir osäker både för de patienter som faktiskt ska ha akutvård, och de patienter som inte får komma upp på avdelningarna.

– Man tullar hela tiden på gränser. Du hinner inte med att ge den medicinska omvårdnad som du vet att du borde ha gjort, säger Carina Johansson.

Sjuksköterskan: Hinner inte vårda

Enligt henne är patientsäkerheten hotad, även om chefer och politiker inte håller med.

– Att följa med folk till toaletten hinner man inte alltid. Patienter har ramlat hos oss för att vi inte hinner vårda dem, säger hon.

Vad gäller vårdplatsbristen uppskattar Carina Johansson att den motsvarar två hela avdelningar. Akutplatserna som är upptagna behövs till akutpatienter.

– Vi kan få en bussolycka med 20 skadade. Det är det vi ska kunna ta hand om, säger hon.

Vad hade hänt då?

– Det kan man fråga sig. Det är alldeles proppat på avdelningarna i huset, var skulle vi gjort av patienterna? Kört ut dem i hisshallen?

– Men det hade säkert löst sig det också. För det är det vi gör, vi slår knut på oss själva.

Verksamhetschefen Fredrik Jonsson ser allvarligt på situationen men menar att patientsäkerheten inte är hotad, och att även större akutsituationer går att lösa.

– Vi gjorde det vid olyckan på Tranarpsbron. Då var huset lika fullt och vi klarade det. jag är inte orolig för att vi inte ska klara det nu, säger han.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter för de senaste sydsvenska nyheterna!

Matias Rankinen
Matias Rankinen

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida