Ett SAS-flygplan och ett fordon kolliderade på Kastrup. En person är förd till sjukhus. Foto: Andreas Holm
Ett SAS-flygplan och ett fordon kolliderade på Kastrup. En person är förd till sjukhus. Foto: Andreas Holm
Ett SAS-flygplan och ett fordon har kolliderat på Kastrup. En person är förd till sjukhus. Foto: Johan Wessman
Ett SAS-flygplan och ett fordon har kolliderat på Kastrup. En person är förd till sjukhus. Foto: Johan Wessman

SAS-flygplan i olycka på Kastrup

Publicerad

Ett SAS-flygplan och ett fordon har kolliderat på Kastrup. En person är förd till sjukhus.

– Det har skett i samband med bogsering av flygplanet, säger Henrik Brix på Köpenhamnspolisen till Ekstrabladet.

Det var under torsdagsmorgonen som olyckan inträffade på Kastrup.

– Det handlar om en arbetsplatsolycka som har skett på Kastrups flygplats, säger Anna Nielsen från SAS pressavdelning.

– Vingen på ett av våra flygplan har stött samman med ett arbetsfordon, en av våra medarbetare skadade sig.

Det var ett SAS-plan som ägs av dotterbolaget Cimber, moedell CRJ-900 som var inblandat. Enligt uppgifter till Ekstrabladet var arbetsfordonet en bil av typen som transporterar vagnar med bagage.

På bilder från olycksplatsen syns ett fordon som har krossats av vingen på flygplanet.

– I samband med bogseringen av ett flygplan kolliderade fordonet som skjutsar planet med flygplanet varpå mannen klämdes fast, säger Henrik Brix, vakthavande befäl vid Köpenhamnspolisen till Ekstrabladet.

– Det är en dansk medarbetare på den tekniska basen som skadades i samband med tekniskt underhåll. Mannen är förd till sjukhus och vårdas där, säger Anna Wiksten, presstalesperson på SAS till Kvällsposten.

Krishantering

I nuläget finns ingen närmare information om mannens tillstånd eller vad som har orsakat olyckan.

– Vi har haft räddningstjänst på plats och en intern krisorganisation finns där för att ta hand om medarbetare och medarbetares anhöriga. Det finns också psykologhjälp på plats, säger Anna Wiksten.

 

 

 

 

Artikeln uppdateras

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida