Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUMFoto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM
 Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM
Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUMFoto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM
 Foto: BLEKINGE SJÖFARTSMUSEUM

Sanningen bakom sovjetiska sjökortet

Publicerad

I en skrotfärdig sovjetisk ubåt hittades ett detaljerat sjökort över Karlshamns kust.

Nu är mysteriet med sjökortet löst.

– Det kom från en sovjetisk båt som skrotades på 1980-talet, säger Anders Lundquist, ordförande för Blekinge Sjöfartsmuseum, som i veckan fick en bild på sjökortet.

Mysteriet började i onsdags, då ett foto på ett sjökort kom in till Blekinge Sjöfartsmuseum i Karlshamn. 

Sjökortet var på ryska och daterat 1980 – bara ett år innan den sovjetiska ubåten U137 gick på grund utanför Karlskrona.

– Sjökortet täcker kusten vid Karlshamn och är väldigt detaljerat. Man ser noggranna djupangivelser, exakt återgivning av skärgården, inseglingsrännor, fyrar och landmärken. Alltså allt som behövs för att navigera med stor precision, även i djupled, säger Anders Lundquist.

Kom från butik i Stockholm

Sjökortet hade suttit bakom ett kopplingsschema på en gammal sovjetisk ubåt som tidigare skrotats, men mer visste man inte.

Nu är mysteriet löst. En privatperson hade hittat sjökortet i butiken Fartygsmagasinet i Stockholm, som specialiserat sig på föremål från skrotade fartyg. Butiksinnehavaren berättar för tidningen BLT att de kom över sjökortet från en gammal sovjetisk ubåt. Ubåten var från 1956 och hade skrotats i finska Åbo på 1980-talet. 

Den exakta beteckningen är inte känd men enligt Fartygsmagasinet rör det sig om en ubåt av Whiskeyklass, av samma typ som U137 som gick på grund i Blekinge 1981.

– Vi har fått bekräftat från Fartygsmagasinet att det rör sig om en ubåt av Whiskeyklass, säger Anders Lundquist.

Sovjet hade militärkartor

Det är inte första gången sovjetiska militärkartor över Sverige hittats. I boken ”Ryska elitförband” från 2013 avslöjade författarna Lars Gyllenhaal och Joakim von Braun hur Sovjet haft hemliga militärkartor över flera svenska städer, bland annat Helsingborg, Kalmar och Karlskrona. Kartorna visade exakta djupförhållanden i svenska hamnar och markerade strategiska mål som tryckerier och tv-master. 

– När det gäller både höjdkurvor och djupkurvor var kartorna bättre än våra, säger Christer Johansson, före detta kartansvarig officer vid svenska försvaret, i boken.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag