I den utredning som pågår i Malmö finns exempel på hur en och samma person gjorde cirka 6 300 misstänkt falska korttransaktioner som passerade rakt igenom bankernas säkerhetssystem. Foto: Niklas Björling
I den utredning som pågår i Malmö finns exempel på hur en och samma person gjorde cirka 6 300 misstänkt falska korttransaktioner som passerade rakt igenom bankernas säkerhetssystem. Foto: Niklas Björling

Så plundras dina kort - bedragares nya metod

Publicerad

MALMÖ. Polisen misstänker att en eller flera bedragare lyckats forcera bankernas säkerhetssystem som ska förhindra att kreditkort plundras.

Det kan handla om korttransaktioner för miljonbelopp, troligen är det flera tusen transaktioner.

- Jag vill uppmana alla att titta mycket noga på sina kontohändelser, säger Magnus Nilsson, kommissarie vid bedrägerisektionen i Malmö.

Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea är några av de banker som drabbats.

Magnus Nilsson vill inte gå in i detalj på vad som framkommit i den för­undersökningen som pågår hos Malmö­polisens bedrägerisektion.

Men han bekräftar att man misstänker att det finns ett hål i bankernas säkerhetssystem, ett system som är tänkt att stoppa kortbedragarna.

- Bedragarna har slagit in transaktioner manuellt i sin kortterminal och då använt information som de erhållit när korten användes vid tidigare tillfälle, säger Magnus Nilsson.

I den utredning som pågår finns dokumenterat att den misstänkte slagit in den ena falska transaktionen efter den andra och som godkänts av bankerna.

Under en dag ska han ha suttit hemma med en rejäl bunt gamla taxikvitton och kört dem genom bankernas korthanteringssystem/säkerhetssystem ytterligare en gång och på detta sätt fått ut tiotusentals kronor.

Privatperson anmälde

På papperet ser det ut som om han haft kunder i sin taxi som avlöst varandra med korta mellanrum. I verkligheten har han inte ens behövt sätta sin fot i en taxibil.

- Transaktionerna har belastat kortinnehavarens konton som om de nyligen åkt taxi, säger Magnus Nilsson.

Det var en anmälan från en privatperson bosatt i Gävleborgs län som fick bedrägerisektionen att starta sin utredning. Anmälaren hade tagit taxi från Sturup ett halvår tidigare och fick plötsligt en ny helt felaktig transaktion på sitt konto, enligt kontohändelsen hade han gjort en ny liknande resa. Anmälaren hade inte varit i Skåne sedan den dagen ett halvår tidigare.

För att minska risken för upptäckt verkar bedragarna ha slagit in relativt små summor. Det handlar om felaktiga debiteringar på runt 60-80 kronor, men även belopp på upp till 300-500 kronor.

Var uppmärksam

I den utredning som pågår i Malmö finns exempel på hur en och samma person gjorde cirka 6 300 misstänkt falska korttransaktioner som passerade rakt igenom bankernas säkerhetssystem.

I dagsläget vet ingen den verkliga omfattningen av den här metoden.

Magnus Nilsson uppmanar alla som använder framför allt kredit- och betalkort att vara uppmärksamma.

- Man ska tänka sig för när man använder sitt kort och verkligen titta noga på kontohändelser, säger han.

I utredningen som pågår i Malmö har flera bankers kunder drabbats. Det är bankernas inlösenavdelning som är mellanhand till företag som brukar kortterminaler och kortinnehavarnas banker.

En förutsättning för att kortbedrägerierna ska gå att genomföra är att inlösenföretaget accepterar manuella inslag av transaktioner på terminalerna och att kundens kortnummer kan skrivas ut.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag