Inte bara en lokalkändis – Sweden Rock i Norje i Blekinge väcker uppmärksamhet i hela världen. Foto: PEO MÖLLER / PEO MÖLLER/TOPNEWS
Inte bara en lokalkändis – Sweden Rock i Norje i Blekinge väcker uppmärksamhet i hela världen. Foto: PEO MÖLLER / PEO MÖLLER/TOPNEWS

Så blev Sweden Rock en succé i medierna

Publicerad

Sweden Rock i Blekinge är inte bara en lokal kändis.

Under festivalveckan skrev medier över hela världen om den och 12 877 i sociala medier kommenterade musikeventet.

– Uppmärksamheten är ovärderlig, säger kommunalrådet Heléne Björklund (S) till BLT som gjort granskningen.

Mellan 5 och 12 juni nämndes Sweden Rock i 12 877 inlägg på sociala medier. 

Under samma period skrevs 1 462 artiklar där festivalen nämndes. 

Och det var inte bara svenska medier som rapporterade om Sweden rock, även andra europeiska länder gjorde det samt Brasilien, USA, Kanada och Ryssland.

Ett inlägg som mer än andra satte Norje på kartan var då bandet Aerosmith var på väg upp på scenen och berättade om det på sin Facebooksida:

”Sing with me Sweden! Tonight we rock the SWEDEN ROCK FESTIVAL in SOLVESBORG, SWEDEN”.

Politikern: "Ovärderlig uppmärksamhet"

Posten spreds till bandets 16,5 miljoner följare, hela 16 000 av dem gillade inägget – och Sweden Rocks succé var ett faktum. 

BLT har låtit analysföretaget Meltwater kartlägga Sweden Rock och kommit till slutsatsen att varumärket är extremt spritt. 

De medier som publicerat artiklar om festivalen har sammanlagt 200 miljoner läsare. Största sajten som skrivit om det blekingska musikundret är ryska Sputnik News med åtta miljoner läsare. Flest artiklar om Sweden Rock har BLT själva haft – 116 stycken.

– Uppmärksamheten är ovärderlig eftersom den är så stark och positiv, skriver kommunalrådet Heléne Björklund (S) i ett mejl till BLT och fortsätter:

– I stort sett alla jag träffar på i Sverige känner till festivalen. Och på senare år känner man också till att den ligger i Blekinge och Sölvesborg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag