Rumänska gästarbetare bor inne på verkstadsområdet för att serva bussarna som tiotusentals skåningar åker dagligen. Foto: SHUTTERSTOCK
Rumänska gästarbetare bor inne på verkstadsområdet för att serva bussarna som tiotusentals skåningar åker dagligen.  Foto: SHUTTERSTOCK

Rumänska gästarbetare slår larm om arbetsförhållanden

Publicerad

Rumänska gästarbetare bor inne på verkstadsområdet för att serva bussarna som tiotusentals skåningar åker dagligen. 

De slog larm om dåliga arbets- och levnadsförhållanden, skriver Sydsvenskan.

Nu ska Region Skåne granska Bergkvarabuss.

Bolaget Bergkvarabuss driver ett av Sydsveriges största bussgarage, placerat i Toftanäs utanför Malmö. I garaget servas regionbussar, skol- och turistbussar, bland annat åt Skånetrafiken.

– Vi ser med stort allvar på detta och följer noggrant upp det som beskrivs i artikeln, skriver Skånetrafiken på sin Twittersida om Sydsvenskans artikel.

Intill verkstadslokalerna ligger en gammal stallbyggnad. Det är nu bostad för företagets rumänska gästarbetare som har kommit hit med hjälp av ett bemanningsbolag. De gästarbetar åt Mekka Traffic AB, moderbolag till Bergkvarabuss. 

Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss, skriver att det är fel att nedvärdera bostaden. 

– Vi hjälper dem med en inkörsport till jobb i Sverige. Och hjälper dem med bostadsfrågan, säger Simon Sandberg till Sydsvenskan.

Berättelserna går isär

När räddningstjänsten inspekterade bostaden uppgav Mekka Traffic att tre till fem rumänska arbetare bor i byggnaden och att de känner varandra sedan innan och har valt att bo ihop. Även verkstadschefen Martin Karlsson bekräftar Mekkas historia och säger att gästarbetarna kommer från samma rumänska by.

En av de rumänska arbetarna ger en annan bild. Han säger att det för tillfället bor nio personer i stallet, varav bara två kände varandra sedan innan, skriver Sydsvenskan.

Arbetarna tjänar nio euro per timme och jobbar nätter, sen eftermiddag till tidig morgon, minst fyra dagar i veckan. Ibland måste de dessutom jobba extra, utan lönetillägg.

Bilden som de rumänska arbetarna vittnar om är helt olik den som företagsledningen och verksamhetschefen påstår sig känna till. Enligt Mekka Traffics servicechef Roland Rickardsson är allt extraarbete på frivillig basis.

Arbetarna byts ut

Nu arbetar 28 personer för Mekka Traffic i Toftanäs. Runt hälften har anställts det senaste året och den svenska personalen har bytts ut mot fler och fler rumäner. Det ser flera av gästarbetarna som ett problem.

– Vi kom ju till Sverige för att jobba på svenskt vis, under eget ansvar. Nu blir det som i Rumänien. Företaget tycker om rumäner. Det är billig lön. Du kan vara oförskämd mot dem och lever under hemska förhållanden. De vet inte sina rättigheter, säger en rumänsk arbetare till Sydsvenskan.

Politisk storm

Nu ska Region Skåne granska Bergkvarabuss. Beslutet om revision togs av regionstyrelsen på torsdagen. Det är regiondirektör Alf Jönsson som har fått politikernas uppdrag att revidera bussverksamheten som Bergkvarabuss och Mekka Traffic driver åt Skånetrafiken. 

Miljöpartiet kräver att regionens regler för upphandling skärps, medan Vänsterpartiet vill att avtalet med Bergkvarabuss sägs upp helt. 

Allianspartierna krävde i stället en revision, och detta förslag ställde sig hela regionstyrelsen bakom.Till den rödgröna ledningen i Region Skåne, som ansvarar för Skånetrafiken, sa de fyra borgerliga partierna i ett uttalande:

"Allians för Sverige ser mycket allvarligt på anklagelserna. Alliansen ser det som självklart att samtliga oegentligheter inom verksamheter som Region Skåne har ansvar för ska utredas och åtgärdas, oavsett driftsform".

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag