Frukostmenyn hänger på vad de andra stånden på festivalen vill bli av med. Foto: Henrik HögströmFrukostmenyn hänger på vad de andra stånden på festivalen vill bli av med. Foto: Henrik Högström
Frukostmenyn hänger på vad de andra stånden på festivalen vill bli av med. Foto: Henrik Högström
Sara Frenning är volontär. Foto: Henrik HögströmSara Frenning är volontär. Foto: Henrik Högström
Sara Frenning är volontär.  Foto: Henrik Högström

Rude Food recyclar maten till frukost

Publicerad

Det är ingen större idé att predika för kören. Därför vill Rude Food Malmö uppmärksamma slöseriet av ätbar mat på ett nytt sätt. Bland annat genom att sälja "recyclad" frukost på Malmöfestivalen.

– Vi riktar oss till människor som inte funderat över matsvinn förr, säger Nikolai Atefie i Rude Food Malmö.

Tisdagens frukost på Rude food består av bullar med kimchismör, morotsmuffin och kaffe. Bullarna kommer från Pulled Pork-ståndet som fick en stor leverans av felaktigt bröd som de ville bli av med. Andra stånd skänkte till exempel överbliven tortellini och langos. De rätter som är "färdiga" har distribuerats vidare genom andra kanaler till behövande. Bullarna har, som sagt, blivit frukost.

– Om vi inte slänger maten så är det ju inte skräp, säger Nikolai som till vardags är frilansande journalist och studerar migration.

Menyn är, med tanke på verksamheten, i ständig förändring.

– Varken vi eller våra kunder vet vad det blir för något i morgon, säger Nikolai Atefie.

Frukostvagnen är bara en del av verksamheten, som har funnits i Malmö sedan i höstas. Rude Food har ett kök i Food Courten på Mitt Möllan. Där preparerar man tillvaratagen mat, erbjuder catering och takeawaylunch, håller workshops och till och med Food Waste julbord. Rude Food samarbetar med restauranger, lantbruk och livsmedels VA Syd och Malmö Stad.

Organisationen är ideell och bygger på frivilliga volontärer men har numera även en anställd kock på deltid.

– Så vi skapar jobb också.

En tanke med frukosten är att väcka frågan om matsvinn hos "vanligt fölk". För det är, säger Nikolai, hushållen som står för det största svinnet. Många slänger produkter när sista bäst före-datum är passerat utan att reflektera om maten blivit dålig eller inte.

Han tar vinäger som ett löjligt exempel på produkter som knappast kan bli sämre över en natt.

– Vad blir vinäger när det blir sämre? Det blir vinäger

Rebecca Halasz-Rosenberg jobbar på en av matstånden på festivalen som skänker livsmedel till Rude Food i stället för att slänga det.

– Vi har ett langosvagn och har skänkt deg. Jag tycker att det är en sjukt bra idé. Man känner sig liksom som en del av det hela.

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag