UPPVAKTAD. Kvällspostens reporter Maria Rydhagen står för utställningens texter. Här får hon blommor av vännerna Maria Bohlin och Rickard Lagerwall. Foto: Joachim Wall
UPPVAKTAD. Kvällspostens reporter Maria Rydhagen står för utställningens texter. Här får hon blommor av vännerna Maria Bohlin och Rickard Lagerwall.  Foto: Joachim Wall

Rosengård-utställning hyllas: "Vilken närvaro"

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Utställningen "Rosengård - En vanlig dag" skildrar stadsdelen bortom rubrikerna. I går var det vernissage - och intresset var enormt.
- Det känns väldigt bra, säger fotografen Thomas H Johnsson.
Det är han, som tillsammans med Kvällspostens reporter Maria Rydhagen, ligger bakom utställningen.
I ord och bild låter de 22 vanliga Rosengårdsbor själva berätta om vad som händer en alldeles vanlig dag.
Ambitionen har varit att visa ett annat Rosengård, fjärran nyhetsflödets rapporter om kravaller, stenkastning och bränder.

Fantastiskt resultat

- En jättebra idé, den typen av händelser inträffar ju trots allt inte så ofta, säger Eldina Sulejmani, 15.
Hon är en av de personer som Thomas H Johnsson och Maria Rydhagen fotograferat och intervjuat och som ingår i utställningen.
- Jag visste inte riktigt vad det skulle bli av det hela, men det kändes helt okej att ställa upp. Och resultatet är ju fantastiskt, säger Eldina.

"Ett bra initiativ"

Hon får medhåll av övriga besökare.
Karin Oddner, dotter till mästerfotografen Georg Oddner och själv skicklig fotograf, blir lyrisk när hon betraktar bilderna.
- De är ljuvliga. Vilken närvaro!
Besökaren Maria Bohlin:
- Det är ett väldigt bra initiativ att skildra vardagen i Rosengård, så att fler får se hur det är där. Jag hoppas också att många Rosengårdsbor kommer hit och tittar.
Utställningen pågår i Fotografins rum, Malmö muséer, till 28 mars 2010.
Magnus Gatemark
Magnus Gatemark

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag