Olyckor med elbilar inblandade kräver ett särskilt säkerhetstänkande.  Foto: Niclas Tilosius
Olyckor med elbilar inblandade kräver ett särskilt säkerhetstänkande.  Foto: Niclas Tilosius

Risker kring olyckor med elbilar överdrivna

Publicerad

Ökningen av elbilar innebär också att räddningstjänsten ställs inför nya utmaningar vid olyckor. Men riskerna har överdrivits, menar Peter Larsson på Räddningstjänsten Syd.

– Det finns ingen osäkerhet kring det här.

I takt med att fler elbilar och laddhybrider kommer ut på vägarna är det också givet att någon av dem har varit eller kommer att bli inblandade i en trafikolycka. De flesta av dem drivs med ett kraftigt litiumjonbatteri i botten på bilen och systemet kan ge en spänning på uppemot 900 volt. "En kortslutning i systemet kan liknas vid ett mindre blixtnedslag", säger Jostein Grav, chefsingenjör vid den norska motsvarigheten till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap till danska facktidningen Ingeniøren.

– I de flesta räddningsinsatser handlar det om att agera snabbt. Därför är det problematiskt att räddningsmanskapet först ska lägga tid på att ta reda på om det är en elbil inblandad och därefter ta reda på exakt vilken modell det rör sig om, säger Grav till tidningen.

Medvetna om riskerna

Risken vid en olycka är att räddningstjänsten behöver klippa i fordonet för att få ut eventuella skadade och att de klipper av en strömförande kabel i processen. På Räddningstjänsten är man medvetna om den risken men är samtidigt lugna med att den är liten.

Räddningstjänsterna har tillgång till en databas där de kan få ritningar över de fordon som är inblandade i den aktuella olyckan genom registreringsnumret.

– Genom den databasen kan vi få en ritning över bilen, där vi ser farliga punkter, airbags som kan utlösas till exempel, säger Peter Larsson.

– Vi tar skärmdump på ritningen och skickar ut på läsplattorna till de som är ute på platsen och jobbar så att de får det i sina läsplattor. De har det framför sig när de klipper ute på plats.

De bilderna berättar alltså för räddningspersonalen hur de strömförande kablarna i bilen går och var man kan klippa och inte oavsett om det rör sig om till exempel en Lexus eller en Nissan leaf. Det vanligaste ingreppet vid trafikolyckor är att taket klipps av för att få ut de inblandade på ett säkert sätt. Och i de stolparna går det inga högspänningsledningar.

– Det enda vi exponerar oss för där det är sprängkapslar till airbags och gardiner till exempel. och det har vi haft i många år, så det har vi rutiner för hur vi klipper i dem, säger Peter Larsson.

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida