Enligt polisen inriktar sig elbedragarna på äldre offer. Foto: TOMAS LEPRINCEEnligt polisen inriktar sig elbedragarna på äldre offer. Foto: TOMAS LEPRINCE
Enligt polisen inriktar sig elbedragarna på äldre offer. Foto: TOMAS LEPRINCE
Eva-Lotta Hermansson Truedsson är informatör på polisen i Nordvästra Skåne. Foto: PolisenEva-Lotta Hermansson Truedsson är informatör på polisen i Nordvästra Skåne. Foto: Polisen
Eva-Lotta Hermansson Truedsson är informatör på polisen i Nordvästra Skåne. Foto: Polisen
Polisen varnar nu för elbedragare. Foto: PolisenPolisen varnar nu för elbedragare. Foto: Polisen
Polisen varnar nu för elbedragare. Foto: Polisen

Polisens varning till äldre: Se upp för el-bedragarna

Publicerad

Över telefon förklarade bedragaren att den äldre mannen i nordvästra Skåne skulle kompenseras ekonomiskt för ett elavbrott – den äldre mannen behövde bara uppge sina personuppgifter och kontonummer.

Nu varnar polisen i Nordvästra Skåne för bedragarnas senaste metod.

– Bedragarna utger sig för att vara från den äldres elbolag, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson, informatör på polisen i Nordvästra Skåne.

Polisen har tidigare uppmärksammat bedragare som utger sig för att vara hantverkare, hemtjänst eller utsända från kommunen.

På sin Facebooksida varnar nu polisen i Nordvästra Skåne för den senaste metoden att lura äldre

– Bedragaren ringer och utger sig för att ringa från den äldres elbolag, men man säger inte vilket. Det är lätt att gå i fällan, det är klart att det är lätt att falla dit om man utlovas pengar som kompensation, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson.

Skulle "kompenseras"

Nyligen utsattes en man i 80-årsåldern.

– Bedragaren sa att efter som mannen nyligen haft strömavbrott ville man nu kompensera honom för detta. 

Den äldre mannen skulle bara berätta sina uppgifter så skulle en summa pengar sättas in på mannens konto.

– Det var fullständigt personnummer och kontouppgifter.

– Men mannen insåg att det stämde inte så han slängde på luren och ringde polisen för att göra en polisanmälan, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson.

Så skyddar du dig

Motring:

Om någon ringer och uppger sig komma från hyresvärden, elbolaget eller något annat – gör en så kallad motringning. Ring till hyresvärden och fråga om det stämmer att någon ska komma.

Ha någon hemma:

Brottslingarna vill att du ska vara ensam. Om någon ska komma över och göra något i ditt hem, be ett barn, en vän, en granne eller någon annan att vara närvarande. Då försvinner de ofta snabbt.

Kräv ID:

Säg att du inte kommer släppa in någon som inte kan legitimera sig och bevisa att den är vem den utgör sig för att vara.

Enligt polisen har man även på senare tid fått upp ögonen för en variant där bedragaren presenterar sig som representant för offrets elbolag för att sedan boka in en tid för "kontroll av den elektriska installationen".

– Över tid har vi snappat upp det här tillvägagångssättet.

– Det är bondfångeri. Det är en anledning att komma in i offrets lägenhet. Väl där så är man en som står utanför och en som går in i lägenheten. 

Målet: äldre personer

Om bedragaren lyckas ta sig in i offrets lägenhet är det ofta flera personer inblandade. Bytet som man riktar in sig på är kontanter som ligger framme, smycken och hemelektronik.

Enligt Eva-Lotta Hermansson Truedsson är bedragarnas tydliga mål äldre personer - yngre personer försöker man snarare lura med olika typer av mejlbedrägerier.

Eva-Lotta Hermansson Truedsson är övertygade om att fler än de som polisen har fått vetskap om har drabbats.

Stort mörkertal

– Det kan jag säga att det är jag hundra på. Har vi sett ett sådant här fall så finns det jättemånga fler. De försöker med väldigt mycket folk, alltid är det någon som går på det. 

– Det finns ganska säkert ett stort mörkertal där folk inte vågar anmäla.

För att undvika att drabbas gäller det enligt Eva-Lotta Hermansson Truedsson att vara försiktig och inte låta sig ledas med av en slipad bedragare.

– Lämna aldrig ut uppgifter över telefon. Inga seriösa företag ber om det, aldrig, aldrig. Och ta namn och nummer, ring sedan till företaget som personen utger sig för att komma från och kontrollera detta, säger hon.

Tänk på att:

Var kritisk mot okända besökare. Begär legitimation och försök att kontrollera den – ofta finns telefonnummer man kan ringa för att kontrollera att handlingen är äkta. 

 

Släpper du in någon okänd person är det lätt att bli distraherad – var uppmärksam på att inte fler personer smiter in.

 

Ha gärna ytterdörren låst när du är hemma.

 

Undvik gärna att förvara stora summor pengar hemma.

 

Förvara helst inte pengar och värdesaker synligt i till exempel hallen – lås in om möjligt.

 

Hantera bankkort, bankomatkoder och portkoder med försiktighet. Förvara inte koden till bankomatkortet tillsammans med kortet.

 

Se över hur du förvarar värdesaker och fotografera gärna dessa, det kan vara bra att ha dokumenterat om du skulle bli av med något. 

 

Källa: Polisen

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag