Planet kraschade vid en av travtränaren Lufti Kolgjinis hagar. Foto: Peo Möller
Planet kraschade vid en av travtränaren Lufti Kolgjinis hagar. Foto: Peo Möller

Pilot dödsstörtade vid travprofilens hästgård

Publicerad

En man i 55-årsåldern har dött sedan han kraschade med sitt flygplan strax före lunch vid Vombsjön intill den kände travtränaren Lutfi Kolgjinis hagar.

– Jag trodde att planet lekte. Usch, det känns jäkligt overkligt, säger travtränaren som såg planet minuterna innan det kraschade.

Vid 11.22 i dag larmade en pilot i femtiofemårsåldern flygledaren på Sturup om att den ena motorn i planet inte längre fungerade och att han skulle tvingas nödlanda. Strax därefter kraschade den vita GA-7 rakt ned i ängen på Vombs backar, drygt fem kilometer norr om Veberöd, väster om Vombsjön vid Silvåkra.

Travstjärnan Lutfi Kolgjini säger att han såg planet från sitt hus när han var på väg in i duschen.

– Planet flög ovanligt lågt och min första tanke var att det höll på att krascha. Sedan tänkte jag att det kanske lekte. Revingehed ligger nära så jag är van vid att plan flyger här, säger travtränaren.

Han tänkte inte mer på planet utan gick in i duschen. När han kom ut igen var det fullt pådrag utanför.

– Räddningstjänsten är här och jag ser ett vitt flygplan som har kraschat. Usch, det känns jäkligt overkligt. Planet har kraschat 100 till 150 meter från mitt hus. Jag hörde ingenting, sa han skärrat en kort stund efter olyckan.

Piloten omkom

Räddningstjänsten var först på plats och konstaterade att planet hade kraschat mot marken och att piloten, en man i 55-årsåldern, hade dött. Den ena motorn brann men Räddningstjänsten kunde snabbt släcka branden.

Polisen hade sex patruller på plats, däribland hundar som letade efter fler skadade intill platsen.

– Vi har inte hittat någon, planet var ett flerpersonsflyg med en person i. Vi har spärrat av platsen och väntar nu på att haverikommissionen ska ta över, säger polisens yttre befäl Christian Hakesjö.

Enligt flygklubben är det inte ägaren till planet som råkade ut för olyckan. Ägaren är den före detta KLM-piloten Bo Gartner som idag driver South Sweden School of Aeronautics AB. Han bekräftar att han känner till dödskraschen men vill inte säga mer.

En källa säger till Kvällsposten att piloten hade förnyat sitt flygcertifikat i Kristianstad. Det var när han skulle tillbaka till Sturup som olyckan inträffade.

Haverikommisionen ska undersöka kraschen

Anders Gröndahl, flyglärare, väntade på det kraschade planet på Sturup på söndagsförmiddagen. Han skulle låna planet för att förnya flygcertifikatet till ett antal piloter. När planet inte dök upp blev han orolig.

– Kraschen är oförklarlig. Även om en motor havererar ska man kunna fortsätta flyga, planet var tvåmotorigt. Sådant lär vi de som kör, säger han.

Nu ska haverikommissionen undersöka varför planet kraschade.

Planet kraschlandade i ett vattenskyddsområde och Räddningstjänsten var till början oroliga att bränsle skulle läcka från planet till Vombs vattenverk. Vattenverket förser hela 850 000 skåningar med vatten och farhågan var att de kunde bli utan vatten. Men Sydvatten konstaterade snabbt att så inte var fallet.

Minna Wallén
Minna Wallén
Johanna Darnéus
Johanna Darnéus

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag