På Kastrup kommer resenärerna kontrolleras genom slussar. Foto: Dresling JensPå Kastrup kommer resenärerna kontrolleras genom slussar. Foto: Dresling Jens
På Kastrup kommer resenärerna kontrolleras genom slussar. Foto: Dresling Jens
Tågstationen på Kastrup. Foto: Tomas LeprinceTågstationen på Kastrup. Foto: Tomas Leprince
Tågstationen på Kastrup. Foto: Tomas Leprince

Personalen orolig inför kontrollerna

Publicerad

Vid midnatt krävs en giltig id-handling för att komma in i Sverige.

Ansvaret att kontrollera identitetshandlingarna ligger på operatörerna.

– För personalen är det en stor osäkerhet som kan bli ett arbetsmiljöproblem, säger Björn Westerberg, vd för branschföreningen Tågoperatörerna.

Från och med måndagen den 4 januari krävs en giltig ID-handling för att få komma in i Sverige. Det har den svenska riksdagen beslutat.

Ansvaret för att utföra kontrollera ligger på transportörerna.

På Kastrup kommer danska DSB bygga upp en organisation där alla resenärer som ska ta tåget till Sverige måste passera ett särskilt kontrollområde.

Vid perrong 1 kommer det därför finnas upp till 34 slussar där resenärerna kontrolleras. Enligt bestämmelserna måste transportören även dokumentera kontrollerna.

Personal har hotats

Transportörerna har tidigare riktat kritik mot de oklara bestämmelserna. Dagen innan kontrollerna ska genomföras finns det fortfarande inga tydliga riktlinjer.

– Vad är en id-handling och hur ska man kunna bedöma den? Polisen har ju bara kommit ut med en intern skrivelse som ger viss vägledning, men det finns ingen förordning eller föreskrift utan det blir upp till transportörerna att tolka, säger Björn Westerberg.

Han säger också att det finns en stor osäkerhet bland tågpersonalen vilket i längden riskerar att bli ett arbetsmiljöproblem.

– Tidigare här under oktober november när det ökade som mest utsattes personalen ofta för hot. Det handlar ju om att hantera en stor mängd situationer som man känner att man inte har utbildning till och det skapar ju osäkerhet, säger Björn Westerberg.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag